Japanska Suntory köper Jim Beam
Efter en tids rykten är det nu bekräftat att Suntory i Japan köper Chicagobaserade Beam Inc, där bland annat varumärket Jim Beam ligger. Affären innebär att världens tredje största dryckesföretag nu ser ljuset.
– Vi ser speciellt fram emot att jobba mycket närmare med Beams ledning och de anställda som kommer att spela en avgörande roll för företagets fortsatta utveckling, säger Nobutada Saji, ordförande för Suntorys styrelse.
Affären ska vara helt klar under andra kvartalet i år. Beams huvudkontor kommer även fortsättningsvis finnas kvar i Chicago, liksom företagets ledning, enligt uppgifter i internationell press.
Även från Beams håll tycks man vara nöjd med uppgörelsen.
– Våra gemensamma globala vägar in på olika marknader kommer att få företaget att expandera. Den starka utvecklingskapaciteten båda företagen har kommer dessutom att ge oss ytterligare fördelar, menar Matt Shattock, vd på Beam’s Inc.
Suntory har i sin portfölj varumärken som de japanska whiskymärkena Yamazaki, Hakushu, Hibiki och Kakubin samt skotska Bowmore och likören Midori. Beam äger i sin tur Jim Beam, Maker’s Mark, Knob Creek Bourbon samt de skotska Teacher’s och Laphroaig men även franska Courvoisier Cognac och mexikanska Sauza Tequila.
Vad affären innebär på den svenska marknaden är ännu för tidigt att säga.
Suntorys representant i Sverige är Philipson Söderberg och Jim Beam representeras av Edrington Sweden.