Amerikas ölrenässans
Amerika har som bekant upplevt en remarkabel ölrenässans de senaste
dryga trettio åren, mikrobryggerier och bryggeripubar har vuxit fram
på löpande band över hela det stora landet. 1980 fanns det åtta
stycken, förra året var de 1 600…
En av de riktiga pionjärerna var förstås Fritz Maytag som 1965 köpte
Anchor Brewing Company. Men The New Albion Brewery, som öppnade i
Sonoma i Kalifornien 1976, anses av många som den egentliga början
till dagens blomstrande mikrobryggerimarknad. De gick i konkurs efter
bara sex år men hann influera massor att börja brygga själva i liten
skala och se till så att det riktiga ölet återerövrade Amerika.
Bryggerijättarna fick hård konkurrens och försökte förtvivlat upprätthålla sina positioner. Men storkoncerner som Anheuser-Busch, Miller och Coors hamnade ofrånkomligt lite i skymundan medan mindre bryggerier klev fram i rampljuset. Den allra senaste strategin från de stora elefanterna exemplifieras av Anheuser-Busch som nyligen köpte upp det framgångsrika mikrobryggeriet Goose Island Brewery (se särskild artikel om dem). Naturligtvis under förespegling att ingenting (utom distribution och därmed intäkter) kommer att förändras – men hur länge håller det löftet?
Totalt sysselsätter bryggindustrin nästan 1,8 miljoner människor. Och
förra året rann det in ölskatter i form av 224 miljarder dollar till
den amerikanska, sargade statskassan.
1980 var de bara åtta alltså, 1994 hade de blivit 537 och, som sagt,
2010 räknade man inte mindre än 1 600.
Bland de numera väletablerade (och inte längre så särskilt små heller)
återfinns i det främre ledet Samuel Adams, Brooklyn Brewery, North
Coast Brewing Company och Sierra Nevada.
Sedan 2005 finns Brewers Association, vars slogan är »A passionate
Voice for Craft Brewers«. Med medel från staten arbetar de för att
sprida kunskap och kännedom om de amerikanska mikrobryggerierna, både
inom landet såväl som på exportmarknaden.
Faktum är att föregångarorganisation, The Small Brewers Committee,
hade sitt allra första möte redan 1942. Den levde dock en ganska så
undanskymd tillvaro ända fram till 1976 då den gjorde väsen av sig
genom att lyckas få till stånd en skattesänkning för mindre
bryggerier, då agerade den under namnet The Brewers Association of
America.
1978 bildades American Homebrewers Association av Charlie Papazian och
Charlie Matzen i Boulder, Colorado. 1983 gick de upp i den nybildade
organisationen The Association of Brewers, ett år efter det att den
första Great American Beer Festival gått av stapeln just i Boulder.
Året därpå flyttade den till Denver och se nedan hur det gått för den
sedan dess.
2005 arrangerade Brewers Association den allra första American Craft Beer Week som då inföll under juli som utnämnts till American Beer Month. Men sedan året därpå hålls ACBW istället i maj. Samtliga 50 stater deltar, och samtliga 50 delstater har i år egna »hantverksölveckor«. Idag har Brewers Association 1 000 medlemsbryggerier och 19 000 hembryggare. 2009 producerade de amerikanska mikrobryggerierna ungefär 9,1 miljoner fat öl.
Många av dem har vuxit vida bortom epitetet »mikro« och därför har
begreppet »American Craft Beer« införts, det vill säga »amerikanskt
hantverksöl« – fast ordet »craft« betyder ju förstås »skicklighet«
också.
Det finns en hel del att läsa om det på Brewers Associations egen hemsida och deras websajt craftbeer.com. Både de förra och de senare är förstås med som officiella sponsorer till The Great American Beer Festival som i september hålls i Denver, för trettionde året i rad. Efter sin blygsamma början i Boulder med 22 mikrobryggerier, 44 öl och 800 besökare har den minst sagt vuxit – förra året deltog 516 bryggerier med 3 523 öl. Och besökarantalet hade vuxit till 49 000 besökare, precis som året därförinnan – och det blir samma sak i år för biljetterna till Colorado Convention Center var slutsålda redan i början av juli.