En ny era på The Glendronach Distillery
The Glendronach är ett av de där klassiska destillerierna som grundades i efterdyningarna av 1823 års Excise Act. Destilleriet har en rik historia men nu, efter några turbulenta årtionden, så träder de in i en ny era.
Foto: Glendronach Distillery
The Glendronach grundades av James Allardice, en pionjär inom whiskyindustrin, år 1826. På den tiden var whiskytillverkning i Skottland ofta förknippad med illegala destillerier och smuggling, men Allardice ville förändra denna bild. Han byggde sitt destilleri nära Dronach Burn, en viktig källa till rent vatten. Men låt oss hoppa över historien om den förödande branden 1837, 1900-talets ägarbyten, nedläggningen 1996, återöppnandet 2002 och försäljningen 2008. Istället ska vi fokusera på dagens Glendronach och diskutera fatlagring, omprofileringen av varumärket, och Dr. Rachel Barrie, destilleriets Master Blender sedan 2016.
Dr. Rachel Barrie fick ansvaret för The Glendronach när Brown-Forman köpte destilleriet, tillsammans med BenRiach och Glenglassaugh, från Billy Walker och hans team. Vad de köpte var ett återupplivat destilleri som hade fått nytt liv och lockade en ny skara fans som destilleriet aldrig tidigare sett.
– Genom åren har jag arbetat med några av Skottlands bästa destillerier, som Ardbeg, Bowmore, Auchentoshan, Glen Moray och Glenmorangie, men det är nu hos Glendronach jag verkligen har funnit mitt hem – och det menar jag bokstavligen. Jag växte nämligen upp i närheten av destilleriet i Aberdeenshire, säger Rachel Barrie.
Just nu befinner sig Glendronach i en expansiv fas. Under flera år har deras olika utgåvor varit hårt allokerade på grund av begränsad lagringskapacitet, men nu har de återigen whisky tillgänglig för att utveckla destilleriet i den riktning de önskar.
– Det är ingen slump att vi just nu väljer att förnya utseendet på våra etiketter, flaskor och förpackningar, säger Rachel. Vi känner att vi går in i en ny era för destilleriet och vill markera det på bästa sätt.
De kommer att börja med att rulla ut sin 12-åriga whisky i större skala, medan 15-åringen också kommer i större volymer. Dock kommer 18- och 21-åringarna att vara limiterade under några år, eftersom destilleriet inte producerade någon whisky mellan åren 1996 och 2002 när det låg i malpåse.
Den nya designen innebär en grundlig förnyelse. De klassiska färgerna har behållits, men både etiketten, logotypen och flaskan är helt nya.
– Att ändra den grafiska profilen för ett destilleri är en lång och svår process, säger Rachel. Man vill inte skrämma bort de som redan älskar våra produkter, men samtidigt vill vi skapa något som kan locka nya fans.
Med den nya designen ville de bevara känslan av Glendronachs historia med fokus på tradition, hantverk och möjligheten att berätta destilleriets berättelse.
– Vi var ett stort, sammansvetsat team som arbetade med detta projekt och valde noggrant vilka förändringar vi skulle genomföra. När jag nu ser resultatet tycker jag att vi har gjort ett fantastiskt jobb. Vi har behållit det som kännetecknar Glendronach, men satt en modern twist på det hela.
De byter även flaskmodell, från en standardmodell till en specialdesignad flaska som bättre representerar destilleriet.
– Redan när jag jobbade på The Glenmorangie Company och skapade blends som Bailie Nicol Jarvie så använde vi samma standardflaska som Glendronach har buteljerats i fram tills nu, så det kändes som det var dags att förnya även den, skrattar hon. I den nya designen har vi valt att prägla in vår logga i glaset samt att flaskan är rund upptill men blir till vad som påminner om ett tumblerglas nedtill med fyra facetterade fördjupningar som representerar whiskyns robusta highland-stil, dess fruktighet, dess fylliga smak och dess elegans från faten.
Dessutom ersätts de runda rören med lock och botten av metall med kartong, som en del av destilleriets arbete med att minska sitt klimatavtryck.
– Att inte använda någon form av yttre förpackning var aldrig öppet för diskussion, säger Rachel. Dels är det trevligare om man ska ge bort en whisky i en fin förpackning, dels ger det oss möjlighet att berätta mer om destilleriet och hur whiskyn tillverkats, än vad som ryms på flaskans etikett.
En av de mest ikoniska aspekterna av Glendronachs whisky, som fortfarande framhävs tydligt på etiketterna, är den nära kopplingen till sherryfat. Sedan starten har Glendronach varit känt för att använda Oloroso och Pedro Ximénez sherryfat för att lagra sin whisky. Dessa fat importeras från Jerez i Spanien och bidrar till whiskyns djupa, komplexa smakprofil med toner av torkad frukt, nötter, kryddor och choklad.
– Genom hela min karriär har sherryfat haft en särskild plats i mitt hjärta, säger Rachel. Redan 1993 studerade jag sherryfatens påverkan vid The Scotch Whisky Research Institute, och vid de flesta destillerier jag arbetat med har sherryfat spelat en avgörande roll för att få fram stora smaker – och det stämmer verkligen hos The Glendronach.
Glendronach är också inne i en expansiv fas där Brown-Foreman har beslutat att renovera destilleriet och öka produktionen. 2020 renoverades deras besökscentrum med ett helt nytt tasting room, ny bar och butik. Under 2022 togs beslutet att påbörja en expansion som kommer att göra att de fördubblar sin nuvarande kapacitet under 2025. Så sent som i somras togs ytterligare beslut att renovera det närbelägna Boynsmill House och dess muromgärdade trädgård till att bli ett exklusivt gästhus. Det kommer även att byggas en större parkering och man kommer att arbeta med exteriören kring destilleriet. Allt detta är en del i förberedelserna inför destilleriets 200-årsfirande 2026.
– Jag brukar säga att det just nu är ’The Golden Age’ för Glendronach och det är verkligen sant, säger Rachel. Vi har tillgång till mer whisky än tidigare och med renoveringarna kommer vi kunna planera för framtiden på ett helt nytt sätt. Det är verkligen en spännande tid för detta anrika destilleri och det är kul att få vara med på resan, avslutar hon.