Hemma hos Carlsberg

Bra öl kräver en stilfull entré, en för ingående och en för utgående trafik.

Efter omfattande renovering, modernisering och digitalisering har Home of Carlsberg i Köpenhamn återigen slagit upp dörrarna för besökare, nu på en yta av 3 000 kvadratmeter, tre gånger så stort jämfört med tidigare. Här får besökarna möta kultur, historia och forskning – med fokus på öl, förstås. Några veckor innan återinvigningen tog Allt om Whisky tåget till den danska huvudstaden för en sneak peek.

Foto: Åsa Larsson, Malin Walldorf, Thomas Höyrup Christiansen, Andreas Raun

Home of Carlsberg ligger i stadsdelen Carlsberg Byen, i närheten av Frederiksberg och Vesterbro. Det är en ny, pulserande stadsdel som håller på att växa fram. Nya, moderna fastigheter med bostäder, allsköns butiker och trendiga restauranger blandat med vackra, gamla byggnader från sent 1800-tal ger området en charmig atmosfär och ett modernt intryck. Eller snarare kan man skönja hur det kommer att bli när det väntas vara färdigt, vilket är någon gång under 2024. När Allt om Whisky är där byggs, hamras och slamras det lite här och där, och vår taxi hamnade på fel sida om stängslet av en byggarbetsplats så att vi var tvungna att tråckla oss därifrån.
Lätt stressade av vår försening kom vi slutligen fram till målet – Home of Carlsberg. 1847 var det här, på den tid det hette Valby och låg ungefär en halvtimmes färd från stadskärnan, som bryggerisonen J.C. Jacobsen hittade de förutsättningar som han sökte för att etablera sitt bryggeri. Där fanns tillgång till såväl rent vatten som utrymme för att bygga stora källare för lagring av öl. Bryggeriet fick namnet Carlsberg efter sonen Carl samt den kulle (berg på gammeldansk) som bryggeriet ligger på. Det kom så småningom att revolutionera både Danmarks och hela världens ölframställning.
Bryggeriet använde sig nämligen av helt nya vetenskapliga metoder. Bland annat lyckades botanisten Emil Christian Hansen, som arbetade i laboratoriet, renodla öljäst, vilken är den jäst som numera används i princip all modern ölbryggning runt om i världen. I dag har Carlsberg verksamhet i ungefär 150 olika länder och är världens tredje största bryggeri.

Restaurang med slangar direkt till bryggeriet
Vårt besök inleds i Madklubben Home of Carlsberg. Efter dagens tågresa och efterföljande byggplatsstrapatser är det äntligen dags för vistelsens första öl, som visar sig vara en ölprovning med flera sorter samt några smakbitar av rätterna på menyn. I Madklubben är det möjligt att testa de experimentella öl som bryggs i Husbryggeriet Jacobsen, vilket ligger i anslutning till restaurangen. Jacobsen är ett exklusivt märke av specialöl som ingår i Carlsberggruppen och som uppkallats efter företagets grundare. Det är också det enda ölet som bryggs på platsen för Carlsbergs ursprungliga bryggeri.
Några av de öl som serveras här finns bara på just den här Madklubben (som är en kedja) och dessutom i limiterad mängd. "När de är slut är de slut", säger guiden. Det här är alltså ett perfekt ställe för den utpräglade ölnörden som vill testa något unikt. Ölkranarna i baren är dessutom direktkopplade till bryggeriet – det blir inte färskare än så!

Möte med hologramversioner av Jacobsens
Efter läcker och välkomnande mat och dryck tar vi oss vidare mot själva huvudattraktionen på vår Köpenhamnstripp – ett besök i utställningen som berättar historien om J.C. Jacobsen och hans familj. Det hela inleds med en öl och välkomstskål. Sedan är det dags att med hjälp av moderna digitala lösningar få kunskap om bryggeriets förflutna, nutid och framtid, vilket innebär en inblick i ölets huvudingredienser, blandat med berättelser om familjemedlemmar och vetenskapliga genombrott.
Vi får möta hologramversioner av några i Jacobsenfamiljen som berättar sina sidor av historien. Vi får veta att far och son hade en lång fejd och slöt fred kort tid före J.C:s död. Under den perioden startade Carl ett eget bryggeri under namnet Ny Carlsberg, med inriktning på kvantitet i stället för kvalitet, till pappa J.C:s förtret. Till råga på allt höll han på att konkurrera ut sin far.
Historien om Jacobsens handlar dock inte enbart om öl. Familjen hade ett stort samhällsengagemang och för dem var det viktigt att ge tillbaka. De skapade stiftelsen Carlsbergs Foundation, som än i dag är bryggeriets störste ägare och fortfarande går en stor andel av utdelningen till projekt inom forskning och hållbarhet. Familjen Carlsberg har även grundat Köpenhamns stora konstmuseum Glyptoteket.

22 000 ölflaskor från hela världen. Både gammalt och nytt.

Skapa ett eget öl
Vidare i utställningen lär vi oss allt, eller i alla fall en hel del, om den moderna ölbryggningens konst. Här finns möjlighet att skapa ett eget öl – digitalt så klart – med unik etikett. Också den får man designa själv. Det är bara att lite senare passera museibutiken och köpa med sig "sin" öl hem.
I Home of Carlsberg finns också en mäktig samling av oöppnade ölflaskor från när och fjärran som man inte bör missa. De står på rad, hylla efter hylla och tycks aldrig ta slut – så många som 22 000 stycken är det, och det lär vara världens största samling. Vi hittade till vår förnöjelse några flaskor från Tingsryd där en av oss växte upp.
Vistelsen avslutas i enlighet med våra förväntningar – det vill säga med en ölprovning. Via en smal trappa tar vi oss ned i de gamla källarvalven där man tidigare lagrade ölet. Den här gången hade den entusiastiske provningsledaren laddat upp med öl från både Jacobsen och Carlsberg. Vid ett annat tillfälle kan det ingå även andra varumärken från Carlsbergfamiljen i provningen. Hur som helst så är det ett bra avslut på rundvandringen och eftermiddagen i Home of Carlsberg. Nästa punkt på agendan är mat – och ölprovning.

Åsa Larsson är utbildad civilekonom, men har arbetat med kommunikation i olika sammanhang sedan 1997, främst som journalist, redaktör och skribent, men även inom PR och som finansiell kommunikationskonsult. Hon är en av två författare till en bok om entreprenörer. Mat och dryck står överst på agendan, men tycker att det mesta är intressant när hon får gå på djupet. Det är nyfikenheten och mötet med människor som är drivkraften.