The London Whisky Show – växtvärk & visioner
En av de absolut viktigaste tillställningarna i whiskyvärlden är den årliga Londonmässan på Old Billingsgate, mitt emellan de två välkända broarna London Bridge och Tower Bridge. Här samlas kreti och pleti inom whiskyindustrin, och entrékön ringlar sig lång runt byggnaden redan innan öppning. Vad är det då som är så speciellt med The London Whisky Show, och vad får man inte missa? Allt om Whisky fick en pratstund på plats i London med Show Manager Dawn Davies!
Foto: The Whisky Exchange, The Whisky Show, Frida Birkehede
Nyfiken på nya destillerier, eller ständigt på jakt efter gamla rariteter från svunna whiskytider? Oavsett vilket är du säkert ingen främling för fenomenet whiskymässor. Londons berömda variant drar tusentals besökare över tre dagar, och många anser att den skulle kunna göra sig förtjänt av epitetet världens bästa whiskymässa.
Sedan 1999 har The Whisky Exchange varit ledande inom whiskyförsäljning och andra spritdrycker samt agerat onlineportal för försäljning, köp och byten av diverse hett eftertraktade flaskor. Deras onlinebutik har vunnit priser och man har även skaffat sig en trogen kundskara genom sina fysiska butiker i hjärtat av London. Grundprincipen är att aldrig nöja sig, att alltid fortsätta sträva efter förbättring.
En central figur i detta arbete är Dawn Davies, inköpsansvarig på The Whisky Exchange och Show Manager för Londonmässan. I många år har hon varit engagerad i den konstanta utvecklings- och förändringsprocessen, där målet hela tiden är att nå ut till både gamla och nya whiskykonsumenter. Dawn har arbetat i branschen i tjugo år med början på restauranger som sommelier och innehar också den respektingivande titeln Master of Wine. Med ett sådant CV är det fullt naturligt om man skulle drabbas av lite hybris, men det är en passionerad, rak och jordnära Dawn som möter Allt om Whisky på mässgolvet.
– Jag vill att du får komma hit och smaka några av de bästa drams du någonsin smakat. Vi vill också ha fler människor i whiskyvärlden, så vi reflekterar alltid, vi lär oss alltid; vi kommer alltid på dumma idéer och en del funkar, andra gör det inte. Men det är det fina med det.
Denna konstanta strävan efter förbättring för förnyelse märks inte minst på The Whisky Show:s fantastiska utbud. För en entrébiljett får du som besökare tillgång till unika och exklusiva buteljeringar från hela världen – och i alla ålderskategorier. Vill du växla mellan att prova spännande newmake på japansk jäst och att njuta av en trettioettårig Laphroaig? Inga problem. Eller kanske ge dig i kast med ett nystartat franskt destilleri efter en Tomintoul från 1976? Helt klart lösbart. Denna mässa är känd för att kunna erbjuda nya destillerier och unika dyrgripar som man inte kan få tag på någon annanstans. Dessutom väljer vissa, etablerade varumärken att presentera rykande färska nyheter just på denna mässa, vilket innebär att du som besökare är en av de första i världen att prova whiskyn.
Detta år valde Balblair att låta besökare bekanta sig med deras nya tjugoettåring. Flera montrar hade med sig någon enstaka flaska av specialbuteljeringar som inte finns på alla marknader, som Method and Madness med deras havrewhisky och den oberoende buteljeraren Watt Whisky med både gammal och ung whisky från hela Skottland. Dessutom valde i vanlig god ordning The Whisky Show ut ett antal buteljeringar som de rekommenderade i en särskild monter, något som lockade mycket folk.
En trend som anades på mässan var portvinslagrad whisky, med buteljeringar som Old Pulteney Coastal Series Port Wine Matured, flera olika sorters portvinslagrad Tomintoul, Glencadam från 2006 på Port Pipe och Redbreast Tawny Port Edition. En annan het trend var att många nya destillerier lockade väldigt många besökare och hade med sig en diger arsenal av både nysprit och färdiglagrad whisky av hög kvalitet. Lindores, Dalmunach, Holyrood och Inchdairnie var bara några av dessa nykomlingar som fick mycket positiv kritik. Enligt Dawn visar dessutom whisky från nya delar av whiskyvärlden, särskilt Nya Zeeland, framfötterna.
– Det händer många intressanta saker globalt som gör mig exalterad just nu. Frankrike är hett, Nya Zeeland är hett. Jag är spänd på att se vad mer som kommer därifrån i framtiden.
Ett tips är att boka in sig på mässans masterclasses, då de är långt ifrån traditionella och styltiga. En av de saker Dawn skulle vilja utmana är huruvida ålderskravet på tre års fatlagring är för länge för vissa sorters whisky, något hon tog upp under ett seminarium på mässan.
– Vi måste utmana dessa saker så att vi kan få mer mångfald. Till syvande och sist handlar det om smaker och balans, och om tre år inte är rätt för balans, så ska vi inte tvinga whiskyn till det, menar hon. Andra spännande idéer som bollades var en djupdykning i torvrökt whisky från olika delar av världen, med både representanter från whiskybranschen och vetenskapsmän med torv som specialområde, och whisky smakmatchat med popcorn.
– Vi har gamla trogna kunder och jag vill aldrig förlora dem eftersom de är fantastiska, men jag behöver också nya besökare eftersom vi inte kan växa med bara det förstnämnda. Så vi måste göra nya, upplevelsemässiga saker, som att försöka pressa varumärkena att göra några cocktails i deras montrar och jag parar whisky med mat. En whisky jag bestämde mig för att ha med i sista minuten var en 20 år gammal Lagavulin från 1991 tillsammans med popcorn. Jag ville säga, »Var inte så jävla snobbig kring whisky«. Jag kommer från vinvärlden. Vi har nog med snobberi där, vi behöver inte det i whiskyvärlden.
Eftersom mässan besöks av tusentals whiskyentusiaster varje år, kan några väl valda tips vara på sin plats. Se till att köpa din biljett i tid, och ju tidigare du köper den desto billigare är den i och med att du då kan lägga vantarna på de hett eftertraktade »Early Bird«-biljetterna. Se också till att du bokar ett boende som inkluderar en rejäl frukost. I mässans entrébiljett ingår mat, kex och vatten men det är alltid klokt att grunda ordentligt.
En annan bra sak är att snacka ihop sig med några vänner inför resan, så att ni dels kan dela på hela upplevelsen men också de många drams som hälls upp under mässdagen. Ska du kunna minnas alla spektakulära whiskybuteljeringar du satt tänderna i är det bra att kunna vara några stycken som delar på varje dram.
Och med tanke på att mässan erbjuder runt tusen buteljeringar att välja på, kan det vara klokt att på förhand gå igenom den whiskylista som publiceras ett tag innan mässan drar igång. På så sätt kan du prioritera bland montrarna och lägga upp mässdagen så att den passar dig bäst – och kanske även hinna med att slänga lite käft med de distillery managers och brand ambassadors som finns på plats! Dessutom kan du tidigt på mässan se till att få prova buteljeringar du funderar på att köpa, för på The London Whisky Show finns det en mässhop där du kan få med dej en extra speciell flaska med dig hem – förutsatt att du bokat incheckat bagage på flyget.
När det gäller själva lokalen är Old Billingsgate en pampig byggnad från 1875 längs med Themsens norra strand, och en gång i tiden fanns Billingsgate Market, världens största fiskmarknad, här. Idag agerar detta gyllene tegelmonument, med sina vackra bågar och sin imponerande takhöjd, värd för en rad olika evenemang varje år. Trots stora utrymmen på både mark- och ovanplan, berättar Dawn att mässan fortfarande ökar i både utställare och besökare för varje år, och att de kommer att behöva överväga att flytta till ännu större lokaler till kommande år.
– Jag är verkligen tacksam för de besökare vi har, och jag är också väldigt glad över att få in nya människor. Vi i teamet pratade faktiskt igår om att göra en introduktionsdag till whiskymässan, där entrébiljetten är billigare och du som besökare och nybörjare kan prova grundläggande men bra grejer, så den idén kan sättas i verket kanske redan nästa år, berättar Dawn engagerat och fortsätter:
– Mässan är teamets bebis. Vi är alla enormt passionerade för det vi har byggt upp eftersom vi alla är en del av det. Det enda som vi förmodligen kommer att vara tvungna att ändra när det gäller grunden är att skaffa oss större utrymme, förklarar hon med ett skratt.
– Mässan är banbrytande. Jag säger alltid att vi aldrig vill vara trendföljare, vi vill vara trendskapare.