Allt om Whisky möter Oskar Kalmaru på Agitator Whiskymakare
De allra flesta har hört talas om Agitator, det lite uppkäftiga destilleriet som med nya metoder och nya attityder har gjort sig ett namn i whiskybranschen genom att tänja på både uttalade och outtalade regler, och ibland kasta dom helt överbord. Allt om Whisky fick ställa några frågor till Oskar Kalmaru, relativt nytillträdd VD på Agitator.
Foto: Agitator
Agitator är kanske mest kända för sin vakuumdestillering, som är både energisnål och nydanande, men minst lika spännande är deras oortodoxa syn på lagring, som kan ske i allt från fat som tidigare hållit lönnsirap.
Eller varför inte skippa ekfaten helt och hållet och prova till exempel kastanj? Lite förenklat kan man säga att Agitators enda regel är att det inte finns några regler, så länge det blir bra.
Det har nu gått lite mer än ett halvår sedan Oskar Kalmaru satte sig på Agitators VD-stol, för att bidra med sina kunskaper om marknadsföring och varumärkesbyggande, insamlade under en lång karriär i både Sverige och utomlands.
Han tar emot på Agitators kontor på Upplandsgatan i Stockholm. Nu har han varit VD i ett drygt halvår, så det är naturligt att fråga om han hunnit sätta några avtryck ännu.
– Hmm, vi har målat om här på kontoret, säger han och pekar på väggarna som lyser i en ljust mossgrön kulör.
– Men jag har bara varit här i ett halvår, och det är mycket att lära. Med min bakgrund hade jag överhuvudtaget ingen tidigare erfarenhet av whiskybranschen, eller ens spritbranschen. Än så länge är jag ofta åskådare, och försöker lära mig så mycket som möjligt så fort som möjligt.
Men vad händer framöver, vart är Agitator på väg?
– Vi tror att den bästa whiskyn inte är gjord än. Vi vet inte om det blir vi som gör den, men vi tror att den som gör det blir den som vågar prova nya sätt och nya metoder. Som ett nytt destilleri i ett relativt nytt whiskyland har vi en möjlighet och kanske ett ansvar mot den mer traditionella världen att vara den som hela tiden grunnar på vad som kan göras annorlunda och bättre. Som till exempel våra vakuumpannor, som får ut en bättre whisky samtidigt som de förbrukar mindre energi.
Och whisky blir det, sex lanseringar hittills i år, och fler är på väg. Därtill ett samarbete med rockbandet Amon Amarth, export till Polen, Ukraina, Frankrike och Costa Rica, och dessutom utnämningen som hovleverantör till det brittiska kungahuset, via Berry Bros & Rudd. Oskar ler nästan generat när det brittiska kungahuset kommer på tal.
– Ja, det var kul, men inget vi styrde. Jag har förstått att Berry Bros & Rudd är en institution i whiskybranschen, men det är mest en kul grej. Men både export och nya lanseringar är ju planerade sedan länge. Vi vet inte hur det går, vi vill ju bara göra en whisky som man kan tycka om på många olika sätt, i många olika sammanhang, och då måste vi våga prova, kanske göra fel, lära oss något av det, och göra det bättre nästa gång. Det är så vi jobbar, genom att hela tiden fundera över vad som kan göras annorlunda och kanske bättre.
Kontoret vi sitter i är inte så stort och ganska anspråkslöst, trots de nymålade väggarna. Enligt Oskar är det destilleriet i Arboga som är det viktiga.
– Jag tycker egentligen att det är vårt huvudkontor, det är ju där allt sker, så jag försöker vara där minst en gång i veckan. Oskar (destillerichefen Oskar Bruno, internt kallad Oskar I) kan ju enormt mycket, inte bara om hur man gör whisky, men också mycket om marknadsföring och försäljning, så han och hans medarbetare är viktiga bollplank för mig. Det var ju till exempel de som kom på både Argument och Evidens, olika koncept med varsin röd tråd, som till att börja med bara var tänkta att släppas i mindre, begränsade upplagor, för att sedan följas av något nytt.
Men vi fick tänka om, en del av dom blev så populära att vi släppte dem på nytt. Och de har massor av nya idéer som väntar på att så småningom buteljeras.
Så framtiden ser ljus ut, och Oskar II börjar hitta fotfästet.
– Whiskybranschen är till sin natur lite långsam, även om Agitator är snabbare än de flesta när det gäller att prova nya saker. Nu är det mitt jobb att se till att vi sträcker oss ännu lite längre och når ännu lite högre för att göra den bästa whiskyn, nu och i framtiden.
Fast framtiden står redan på bordet mellan oss, tre olika flaskor med strängt fotoförbud. Om det är den bästa whiskyn vet ingen ännu, men den är med all säkerhet ett steg på vägen dit.