Marshall – Från ikoniska gitarrförstärkare till gin

Att skapa en premium gin i sann rock and roll-anda och samtidigt ta vara på den unika designen hos en ikon i musikbranschen, det var målet när planerna för att göra en gin åt Marshall drog igång. Evolutionen från gitarrförstärkare till en flaska med samma designmanér kändes helt naturlig för teamet på Live Brands Factory.

Text: Peter Fredberg Foto: Pär Johansson, Leo Bjurenstedt, Jonas Clefström

Företaget jobbar, väldigt kortfattat, med att smaksätta varumärken, i mat- eller dryckesform och i dag är de sex personer med olika bakgrund inom kultur och nöje. Eftersom en av medarbetarna tidigare jobbat med Marshall i andra projekt, så blev det en naturlig ingång. Marshall insåg tidigt styrkan med vad teamet kan skapa, för ett varumärke.

– Det handlade inte bara om gin och flaska, utan vi skulle även ta fram allt marknadsföringsmaterial. Under resans gång stämde vi löpande av med Marshall och deras License Manager i England, som i sin tur godkände allt vi gjorde i det här projektet. De som jobbar på Marshall har ingen professionell relation till just alkohol, annat än privat förstås, utan förlitade sig helt på oss eftersom vi är experter inom området, säger Sari H Wiholm, Client to Brand Manager på Live Brands Factory AB.

Eftersom Marshall är en ikon i musikbranschen, ville de ta med sig det ryktet i skapandet av sin gin och framförallt när det gällde flaskans utseende. Det var Creative Director Pär Johansson på Live Brands Factory som tog fram designen på flaskan. Du ser snabbt att flaskan verkligen är designad med den ikoniska gitarrförstärkaren som inspirationskälla. En fin detalj är att när du tar bort folieringen, så ser du även den klassiska guldknappen som finns på deras förstärkare.

– När det kom till flaskdesignen var det en hel del utmaningar, mycket för att det är mer komplicerat att göra en fyrkantig flaska istället för en rund. Man gör först en form och utifrån den så skapas flaskan i en glasfabrik. Det är inte helt lätt att få alla kanter och hörn lika raka, så det blev en hel del turer i produktionsledet för att slutligen få fram designen vi och Marshall ville ha. Flaskdesignen är det du första ser på hyllan hos Systembolaget och folk har verkligen gått igång på den. Inte bara musiker utan även gemene man tycker att den är riktigt cool, vilket är ett härligt kvitto på att vi hittat rätt.

Själva ginen togs fram i samarbete med whiskymakarna på Agitator Whisky som bland annat tagit fram whiskyn Sweden Rock 22 och även Sweden Rock 23, som lanseras 22 mars.

– Vi blev väldigt taggade när vi fick uppdraget. Vi har tillverkat lite gin tidigare och tycker det är kul på många sätt. Men vi har inte gjort någon för egen räkning, utan då verkar vi som legoproducent. Tack vare att det var en så pass stor volym som skulle skapas kunde vi köra för fullt hos oss. Den här typen av uppdrag är roliga för att det blir lite utmanande för oss som producent att ta fram en produkt till en unik kund och nå fram till deras vision kring smakupplevelsen, säger Oskar Bruno, destillerichef på Agitator Whisky.

– Oskar gjorde ett par versioner som vi vred lite på. När vi väl hittat grunden så handlade det om det sista finliret, för att få till ett perfekt resultat. Det var där Örjan Westerlund kom in. Av hans 53 böcker sedan 2004 har mycket fokus legat på gin de senaste åren. 2019 vann han även pris för Sveriges bästa gin och tonic, så han passade perfekt för uppdraget.

– Det var då fortfarande okänt för mig både vem som kokade spriten och vilken etikett den skulle få. Det kändes som att vara barn på julafton innan jag fick veta någonting. Det skulle visa sig bli en fantastisk present då jag tillslut fick veta vilka som låg bakom beställningen. Vi skruvade till receptet så det fick en pepprig, citrusbetonad, bra bas. Sedan lade vi till lite mer enbär och korianderfrö, och apelsintonerna vässades till mer av citron. Att få fram det recept som gällde tog bara ett par månader, säger Örjan.

Oskar Bruno och Örjan Westerlund

Enligt Örjan var utmaningen i uppdraget att på ganska lösa grunder nå en aromprofil som uppdragsgivaren blev nöjd med. Särskilt som uppdragsgivarna ödmjukt medgett att de inte var så vana vid bedömning av gin. Ska Marshalls gin då drickas ren eller användas i drinkar? Enligt Sari ska du absolut testa den ren först.

– Ta den gärna rätt upp och ned, för detta är verkligen en riktigt bra gin som inte behöver gömmas i en drink, även om den naturligtvis även passar bra till det. På det sättet får du uppleva hela dess karaktär. Den har en härligt kryddig doft med inslag av enbär, citrus, koriander och rosépeppar.

Kolla igenom din musiksamling, plocka fram ditt bästa gitarriff, vrid upp volymen till 11, häll upp, luta dig tillbaka och njut!

Marshall London Dry Gin

Nr: 56821
Pris: 497 kr

Etiketter

Allt om Whiskys nyhetsredaktion sammanställer nyheter och annat läsvärt om whisky och öl. Har du något bra nyhetstips? Maila till info@tastynews.se så kanske vi publicerar ditt tips!