”Shaken, not stirred” – alkohol på vita duken

Alkohol på vita duken har genom filmhistorien varit ett skickligt marknadsföringsknep – så väl medveten som omedveten för alkoholindustrin. För vem vill inte vara lika cool som James Bond när han beskriver hur han vill ha sin Vodka Martini? Eller när Johnny Depp från The Pirates of Caribbean smuttar på sin rom? Allt om Whisky listar de populäraste dryckerna från filmvärlden.

Text André Sao Pedro

Suntory Whisky, Lost in Translation (2003)

I Sofia Coppolas hyllade kärleksförklaring till den japanska kulturen får publiken följa två vilsna amerikaner, porträtterade av Scarlett Johansson och Bill Murray, som träffas i Tokyos neonsprakande miljöer. Murrays karaktär Bob Harris är en avdankad Hollywood-skådis som ska göra reklam för japansk whisky, på uppdrag av den japanska dryckeskoncernen Suntory. Företaget har sedan starten 1899 en anrik historia av alkoholhaltiga drycker, där whiskyn Yamazaki och Hakushu är företagets flaggskepp. Produktplaceringen i Lost in Translation resulterade i det stora genombrottet för japansk whisky på den internationella marknaden.
Whiskyn som Bob Harris representerar i filmen är en 17 YO Suntory Hibiki. Whiskyn har vunnit många utmärkelser, bland annat i kategorin »världens bästa blended whisky«. Hibiki betyder »resonans« på japanska, och blir väldigt passande när ljudet från Bill Murryas numera legendariska replik och tillika slogan »For relaxing times, make it Suntory time« ekar genom Tokyo.

White Russian, The Big Lebowski (1998)

I bröderna Coens kultfilm The Big Lebowski blir hippien Jeffrey Lebowski – mer känd som »The Dude« – misstagen för en miljonär med samma namn, och dras då in en skruvad historia av kidnappning och udda karaktärer. Ett av The Dudes karaktärsdrag är hans förkärlek till drinken White Russian, och under filmens dryga två timmar lyckas han med konststycket att dricka hela nio stycken. I en pressad situation, som nästan leder till att han spiller ut sin favoritdrink, yttrar han det ikoniska citatet: »Hey, careful man, there’s a beverage here!«

White Russian som utgörs av vodka, Kahlua och mjölk var ingen medveten produktplacering, men tack vare att filmen och protagonisten The Dude fått kultstatus har nu drinken fått en rejäl uppsving när exempelvis Lebowski-festivaler arrangeras i USA där deltagarna klär ut sig till filmens huvudpersoner och avnjuter drinken. I Reykjavik finns det en »Lebowski Bar« som serverar olika varianter av White Russian, har en drinklista fullspäckad med namn från filmen samt är inredd efter filmens estetik.

Vodka Martini, James Bond

»Shaken, not stirred« är ett av filmseriens mest ikoniska citat, och beskriver hur agent 007 föredrar sin Vodka Martini. I den första Bondboken Casino Royale valde dock skaparen Ian Fleming att tillskriva honom den då hemsnickrade Vesper Martini, uppkallad efter hans käresta i boken, som består av vodka, tre delar Gordons gin och en halv del Kina Lillet, ett apertifvin. Men då ginen utelämnades i den första Bondfilmen Dr. No (1962), eftersom Smirnoff sponsrade produktionen, fick signaturdrinken bli Vodka Martini.
Trots förkärleken till Vodka Martini är James Bond en finsmakare av rang och har under de totalt 24 Bondfilmerna (den 25:e är på ingång) även avnjutit champagne, whisky, vin och sake, för att nämna några. I Skyfall (2012) får vi lära oss att hans favoritwhisky är Macallan, men inte vilken som helst: en 50-årig utgåva som tillverkades i begränsad upplaga.

Orange Whip, The Blues Brothers (1980)

I en av 80-talets mest ikoniska filmer vad beträffar musik, repliker och biljakter fick den något udda drinken Orange Whip ett stort genomslag. Denna milkshake-liknande cocktail, som består av apelsinjuice, vodka, rom och mjölk, beställdes av den bortgångne skådespelaren John Candy i en minnesvärd scen. Drinken förekom dock inte i originalmanuset utan improviserades av Candy efter att försäljningschefen för Orange Whip försett rollbesättningen med förfriskningar under inspelningen, och frågade om hans produkt kunde nämnas i filmen.

Goldslick vodka, Superbad (2007)

I highschool-fimen Superbad ska två nördiga identitetssökande tonåringar gå på examensfest och väl där förlora oskulden. Men först måste alkohol införskaffas och inte vilken dryck som helst: Goldslick vodka. »Goldslick« är ett fiktivt namn på en variant av sprit – som anspelar på den schweiziska kanelsnapsen Goldschläger – som har små guldflingor i sig, och det guld som finns i flaskan är inte en imiterad form utan äkta vara. Guldflingorna är dock harmlösa och påverkar inte kroppen. Köpet av drycken i filmen motiveras med att den är »flådig« eftersom huvudpersonerna vill imponera på sina kärleksintressen.
Trots att filmen är centrerad kring alkohol valde inget företag att sponsra med sitt varumärke, gissningsvis på grund av dess pubertala innehåll. Därför valde producenterna av Superbad att ändra namnet på vodkan till Goldslick-vodka, och slapp därmed eventuella stämningsansökningar.

French 75, Casablanca (1942)

Casablanca är inte bara enligt många en av världens bästa filmer utan kanske den bästa barfilmen. Framgångsreceptet tillskrivs huvudrollsinnehavaren Humphrey Bogart, vars elegans när han röker sina cigarrer och socialiserar med sina bargäster, skapar en svårslagen cocktailatmosfär. Trots att många cocktails beställs i filmen är det French 75 som förblir signaturdrinken. Den sägs vara skapad på en bar i Paris av bartendern Harry MacElhone under första världskriget, och är gjord på gin, champagne, citronjuice och socker. Namnet är hämtad från världens första snabbskjutande fältkanon, och beskriver troligtvis berusningseffekten.
Casablanca satte French 75 på kartan tack vare Ingrid Bergmans tidlösa klingande från champagneglasen som än i dag ekar genom filmhistorien.

Allt om Whiskys nyhetsredaktion sammanställer nyheter och annat läsvärt om whisky och öl. Har du något bra nyhetstips? Maila till info@tastynews.se så kanske vi publicerar ditt tips!