Frequency fortsätter vrida förstärkarna mot elva
Öl, musik och vänskap är nyckelorden för Frequency Beer Works, bryggeriet som bland annat utsetts till Sveriges bästa nya bryggeri av RateBeer. Allt om Whisky åkte till Bro norr om Stockholm för att träffa gänget bakom succén.
Det började precis sådär som många bra idéer gör: med en riktigt blöt kväll på krogen. Men istället för att försvinna i takt med bakfyllan fastnade idén – och grunden till Frequency Beer Works var lagd.
– Vi satt i baren en kväll och funderade på varför det inte görs mer oberoende buteljeringar av öl. På samma gång började vi spåna på att beskriva smaken på öl utifrån musik, en mörk stout som väldigt basig och en ljus lager som diskantig med bra mellanregister och så vidare, säger David Mortimer-Hawkins, en av Frequency Beers Works grundare, tillika medarbetare här på Allt om Whisky.
Sagt och gjort, gänget – där idag även bryggmästaren Mattias Hammenlind, bryggaren Jenny Hammenlind, Marcus Körling, John Tsihlis och In Flames-medlemmarna Anders Fridén och Björn Gelotte ingår – kontaktade lite folk och började sedan med att brygga några bärs med Sigtuna och Nils-Oscar.
Vi tänker att man kan göra rätt extrem öl och ändå göra den matvänlig och klassisk.
Så småningom lyckades man köpa loss CAP Brewery, där Mattias Hammenlind tidigare också var anställd, och det är här i Bro nordväst om Stockholm som Frequency numera har sitt högkvarter.
– Vi har kanske bryggt ungefär 80 000 liter sedan starten, men vi har kapacitet för åtminstone 220 000 liter om året, säger David.
Att musiken är viktig i allt som Frequency gör är knappast konstigt. Anders Fridén och Björn Gelotte turnérar världen runt med In Flames, och David Mortimer-Hawkins har lång erfarenhet från skivbolagssvängen, numera som A&R på Sony. Och ja, det skiner igenom tydligt i namn som Park Life, Selling England by the Pint och Brews Are Burning.
– Det är ju nördigt, men också kul. Etiketten till Brews Are Burning, som är en limited edition australisk IPA, kan faktiskt sjungas. Den är skriven precis som låttexten till Midnight Oil-låten Bed Are Burning. Visst, det är för finsmakarna, men det är värt mycket när någon lyckas upptäcka det, säger David Mortimer-Hawkins med ett garv.
Bryggmästare Mattias Hammenlind har jobbat i branschen sedan 2005, och hans fru Jenny som jobbar sida vid sida som bryggare har tidigare bland annat stått bakom baren i ölhimlen Akkurat.
Jag har jobbat med öl i hela mitt vuxna liv, både bakom baren och nu på senare tid som bryggare. Jag kom in på en bryggarutbildning 2007 och har innan Frequency bland annat bryggt öl på Jämtlands, säger Jenny.
Vad gäller Frequency Beer Works stil och signum är det old school i modern tappning som är grejen. Rena och balanserade öl med klassiska förtecken.
– Vi tänker att man kan göra rätt extrem öl och ändå göra den matvänlig och klassisk. Vi är inte så mycket för hela den där grejen med öl som smakar marshmallows, godis, glass och kanelbulle, säger Mattias Hammenlind och fortsätter:
– Till viss del måste man såklart hänga med i trenderna, men trenderna går bara snabbare och snabbare och allting kommer igen. Old school fungerar däremot alltid, och idag är ju klassisk öl mer poppis än på länge, till och med hederlig tysk lager kommer tillbaka starkt.
Samtidigt är spannet stort vad gäller stilar. De tre kärnölen är Stockholm Style IPA – en egen tolkning av den klassiska ölstilen – Selling England by the Pint (en engelsk pale ale) och Park Life (en session-IPA), men bryggeriet trycker ut allt från klassisk lager till amerikansk imperial stout, och har även tagit fram en folköl med namnet Making Beer Great Again.
– Jag tror att bredd kan vara en fördel i den här branschen. Det är svårt att göra business enbart på ölnördar, vi vill göra öl som även så kallat »vanligt folk« kan gilla, säger Mattias.
Även i själva bryggeriet, vackert beläget i anslutning till en stor gård i naturskön miljö, går musiktemat igenom tydligt: Alla jästankarna är döpta efter musiker, med namn som Joe Strummer, Bob Marley, Janis Joplin, Edith Piaf och Aretha Franklin.
– Och vi har en buteljeringsmaskin som alltid krånglar en massa, så vi brukar kalla varje buteljeringstillfälle för »Rage Against the Machine«, säger Mattias.
Frequency Beer Works drog igång verksamheten i april 2017, och sedan dess har det gått i en rasande fart för gänget. På Stockholm Beer & Whisky i höstas belönades man med ett silver och ett brons, bryggeriet utsågs till Best New Brewery in Sweden 2017 på RateBeer, och stjärnkrogar som Operakällaren har plockat in ölen på sina listor.
– Det är såklart ett otroligt erkännande, och det är också ett bevis för att vi gör öl med stora smaker som passar i matsammanhang, säger David Mortimer-Hawkins.
Nu fortsätter Frequency Beer Works att vrida förstärkarna mot elva, och planerna framåt är många. Dels handlar det såklart om att växa i volym, få större täckning på Systembolaget och även exportera mera.
– Vi har också långtgående planer på att ordna en organiserad besöksverksamhet och få ut folk till bryggeriet. Sedan tror vi stenhårt på en burkölsrevival. Burk är det perfekta sättet att både dricka, transportera och förvara öl, så det kommer vi att experimentera mer med, säger David Mortimer-Hawkins.