Woven Whisky – med smaken i centrum
Vissa belackare hävdar att det saknas innovation inom whiskyvärlden. Med smaken i fokus vill nystartade Woven Whisky från Leith bevisa motsatsen. Allt om Whisky ringde upp för att höra vad de har i görningen.
Foto: Woven
Nick Ravenhall – välbekant för många whiskyintresserade svenskar efter sina år som brand ambassador på Beam Suntory – berättar entusiastiskt över ett Zoom-samtal om hur företaget kom i gång. Initialt såg Woven dagens ljus som ett hobbyprojekt inom whisky mellan några nära vänner, men kom snart att ta alltmer tid från alla inblandade.
Ravenhall, som startat ölmärket Old Worthy efter han lämnat Beam Suntory, insåg till slut att det var inom whiskyn hans passion och kall låg. Efter att ha mött Sukhinder Singh på en rugbymatch blev han erbjuden ett arbete inom Sukhinders bolag. Ett par år där ledde till ett jobb på Masters of Malt där han blev kvar fram till deras försäljning till Anheuser Busch.
Därefter flyttade han till Atom Brands där han byggde upp en stab av marknadsförare, distributörer och säljare. Med flera goda vänner ombord med bakgrunder från företag som The Macllan, Innis & Gunn och Balvenie fanns mycket erfarenhet att bygga på, och det blev ett tight, sammansvetsat team. Duncan McRae, som tillsammans med Ravenhall tidigare organiserat The Whisky Picnic var med, liksom Pete Allison som kom från The Macallan och whiskyskaparen Sam Simmonds som kom från Balvenie.
En kväll satt de på Atom och provade ett paket med äldre Bunnahabhain och Ardbeg-prover som Sam fått tag på. Ganska snart började diskussionerna gå åt hur skulle det se ut om man fick bygga ett whiskybolag från grunden, vad skulle man fokusera på och hur skulle man sköta businessen? Några dagar senare skickade Pete Allison över ett Exceldokument med siffror som skulle bli grunden till Wovens första affärsplan, och vännerna bestämde sig för att ge det en chans.
Från början var idén att vara ett heltäckande whiskybolag med destilleri, blending och oberoende buteljerare. Under ett möte med en framstående investerare inom whiskyvärlden fick de responsen att: ’ärligt talat, ni gör inget nytt här. Världen behöver inte ytterligare ett bolag som gör skotsk whisky. Var är innovationen? Och var är fokuset?’
Man tog till sig den återkopplingen, och kom fram till att det trots allt var blending som var den intressantaste delen av whiskyindustrin, men också där det saknades en del i fråga om riktigt goda, moderna blends.
– Tittar man på Vat 69 från sextiotalet och Bell’s från åttiotalet är de så riktigt jäkla bra och goda, säger Nick Ravenhall. Var finns blends med de stora smakprofilerna idag? Så vi bestämde oss för att fokusera på det och få i gång bolaget.
Whiskyfat från olika håll köptes in, och tillsammans började de experimentera med blending från ett bartenderperspektiv. Ett perspektiv de fortfarande håller fast vid; att vad de än blandar ska resultatet bli ’smaskigt’. Under de första två åren var det bara det som gällde om och om igen; att hitta smaker som fick teamet att jubla. Samtidigt kände de att de fastnade i ett ekorrhjul av att köpa in samma skotska whiskies som alla andra och samtidigt göra något nytt av det.
Holyrood Distillery i Edinburgh hade under åren samlat på sig lite olika fat från destillerier i andra delar av världen, men hade inget behov av dem längre. Woven fick köpa faten, och de kastade sig över de nya smakerna med ’smaskighet’ som ledstjärna.
Men det funkade inte. Inte alls.
– Vi testade och testade, men det blev bara Scotch som smakade konstigt eller en underligt smakande bourbon av alltihopa. Till slut förstod vi att vi måste släppa alla förutfattade meningar om vad en blend ska vara för att komma framåt. Vi sprang på ett fat med sirapsliknande whisky från tyska St. Kilian och ett udda fat från The English Whisky Co. som både såg ut och doftade som diesel. Men med 2,5 % av det i din blend blir det något helt annat – den förstärkte och lyfte alla andra smaker.
Med en gränslös hållning till whiskyblending började man hitta nya och spännande smaker där man kunde låta whisky från etablerade skotska och irländska destillerier möta den nya världen. Resultatet blev whiskies som Woven Hemispheres, en blend mellan North British Grainwhisky och en Matsuka-rökt malt från det lilla Nya Zeeländska hantverksdestilleriet Thomson.
Woven insåg att de var något mycket spännande på spåret, vilket även spritjätten Diageo gjorde och köpte in sig i bolaget för att lyfta dem internationellt. I likhet med andra moderna blendingföretag har man också valt att vara så transparenta som möjligt. All information om vad som ingår och i hur stora mängder det medverkar finns att läsa på hemsidan.
Närmast på tur för den svenska marknaden står »Experience N.20 // Friends in the North« – en blend som kom till efter man rest runt och köpt in fat från norska Feddie Ocean Distillery, svenska High Coast och Agitator samt några helt olika typer av fat från finska Kyrö. En skotsk grainwhisky blev basen och fundamentet som gifte ihop smakerna från de väsensskilda nordiska destillerierna för en blend som släpps inom en snar framtid.
Den experimentella hållningen till whiskymakandet har inte bara gjort avtryck hos konsumenter och bartenders, de har också belönats flerfaldigt i bl.a World Whiskies Awards, och fått en prestigefylld listning på ’Scotlands Top 100 Inspirational Icons’. Deras flaskor har också belönats med designpriser både hemma i Skottland och internationellt för sin särpräglade, medicinflaskliknande form.
Även om det är tidiga dagar för Woven räknar vi med att se mycket mer av Nick Ravenhall och hans vänner här i Sverige framöver och ta del av deras nytänkande och gränslösa förhållningssätt till whiskyblending.
Woven Experience N.20 // Friends in the North
Nr: 8448801
Alkoholhalt: 47 %
Volym: 70 cl
Pris: 949 kr