Ardnamurchan Distillery fyller 10 år
När nyheten briserade 2013 att Adelphi, en av de mest hyllade oberoende buteljerarna i Skottland, skulle bygga ett eget destilleri så var det många som höjde på ögonbrynen i förvåning. När det sedan stod klart att de skulle bygga det på en av de mest svåråtkomliga platserna i Skottland, nämligen på halvön Ardnamurchan, så tog sig resten för pannan. Nu har tio år gått sedan destilleriet stod klart och Ardnamurchan har visat att deras idé inte var helt tokig.
Foto: Ardnamurchan Distillery
Namnet Adelphi har anor inom whiskyindustrin som sträcker sig tillbaka till 1825 då bröderna Gray byggde ett destilleri med samma namn i Glasgow. Som vanligt i whiskyhistorien så bytte företaget ägare flera gånger för att så småningom läggas i malpåse. 1993 så återupplivades namnet men nu som en oberoende buteljerare och 2004 såldes det ännu en gång till dagens ägare som arbetade vidare med namnet. Alex Bruce började på Adelphi i samband att de nya ägarna tog över och tillträdde då som Managing Director, en roll som han har haft i snart 20 år.
Som oberoende buteljerare har Adelphi varit enormt framgångsrika och deras whisky finns på över tjugo olika marknader men de upptäckte en förändring inom branschen som gjorde att idén om att äga ett eget destilleri föddes och med åren växte den sig starkare och starkare.
Det var under en resa som Alex Bruce gjorde för att sprida gospeln kring Adelphis buteljeringar som han insåg att de inte hade nog med whisky att tillgå för att möta det växande behovet.
– Vi hade inte samma stora lager av fat som många andra oberoende buteljerare utan vi köpte och buteljerade vid behov. Men helt plötsligt så blev det svårare och svårare att få tag på den kvalitet av fat som vi önskade och detta framförde jag på ett styrelsemöte 2007, berättar Alex Bruce när vi möts över ett videomöte tidigare i år.
På styrelsemötet 2007 så föreslog Alex också att det kanske var dags att tänka på fas två för företaget, att börja destillera sin egen whisky. Styrelsen var helt enig i att det var en sund idé och diskussionerna tog sin fart med att de kanske kunde köpa ett befintligt destilleri. Diskussionerna fortsatte under mötet och någon föreslog att man kanske kunde bygga ett destilleri istället.
– Vid den här tidpunkten så hade Anthony och Kathy Wills precis byggt Kilchoman på Islay och vi kände dem väldigt bra så det beslutades att jag skulle besöka dem och utforska möjligheterna om att bygga ett destilleri, förklarar Alex.
Då hela projektet bara var en idé så fanns det inga planer på var i Skottland destilleriet skulle eventuellt byggas utan Alex gav sig iväg mest för att samla in information om hur man skulle gå till väga för att bygga ett destilleri och vilka kostnader det skulle innebära. Efter att ha kommit tillbaka från sin resa så var fortfarande idén bra och den gick ihop rent ekonomiskt så det beslutades att de skulle börja titta på en lämplig plats där de kunde bygga destilleriet.
Passande nog så ägde en av styrelsens medlemmar en stor bit mark på Ardnamurchan-halvön och han hade under en längre tid försökt få igång ekonomin och skapa fler arbetstillfällen i ett steg att få denna del av Skottland att blomstra.
Även om de var klara över att de behövde säkra tillgången på whisky för framtiden och styrelsen trodde på idén med att bygga ett destilleri så tvekade de ändå och samlade mod under några år innan de gick vidare med planerna.
Under tiden så skissade de på vilken typ av destilleri det skulle vara och vilken kapacitet de skulle behöva. Alex i sin tur besökte fler och fler nya destillerier runt om i världen för att skapa sig en bild hur deras eget destilleri kunde se ut.
– År 2010 besökte jag Chichibu-destilleriet i Japan och när jag kom hem efter det besöket var jag övertygad om att vi kunde bygga ett destilleri med en kapacitet på 100 000 liter alkohol per år, berättar Alex. Men efter att ha pratat med två goda vänner, Leonard Russell som äger Ian Macleod Distillers samt den nu bortgångne Colin Ross på Ben Nevis, så bestämde vi oss för att sikta högre. Det som Leonard och Colin sade, och som fick oss att tänka om, var att om vi ville skapa ett exklusivt och småskaligt whiskymärke så skulle vi fortsätta med våra planer, men om vi ville bygga ett varumärke som kunde växa till en global produkt så behövde vi skala upp redan från start. Idag är vi glada över att vi följde deras råd, suckar han nöjt.
Idag har vi en kapacitet på 500 000 liter alkohol per år.Bygget av destilleriet påbörjades 2013 och Ardnamurchan Distillery stod färdigt i maj 2014 och körde igång produktionen. Under de första månaderna så handlade det mest om att lära känna destilleriet och att få till den stil som de hade planerat. Detta gjorde att det första fatet med New Make som de var riktigt nöjda med fylldes den första augusti 2014.
Under dessa tio år som Ardnamurchan har producerat så har det naturligtvis skett en rad olika förändringar på destilleriet.
Fler lagerhus har byggts i slänten ovanför destilleriet och de har en väldigt uppskattad shop med välfyllda destilleriturer. Det har också tillkommit en hel del personal på företaget. Det är en sak att producera New Make, det är en helt annan sak att sälja den färdiga whiskyn och för att göra det så har de skapat ett kamratligt team som sköter marknadsföring och försäljning. En av de som ingår i teamet är Graeme Mackay som började på Ardnamurchan i samband med att det var dags att börja buteljera och sälja de första flaskorna av deras färdiga single malt och för honom har det varit en intensiv resa.
– Ardnamurchan har varit tvunget att utvecklas snabbt som företag och jag började jobba här som försäljnings- ansvarig i en lite annorlunda tid, nämligen i juni 2020 mitt under pågående coronapandemi. Det var en utmanande tid att lansera ett nytt whiskymärke utan att kunna åka runt och hålla provningar och besöka pubar men det gick förvånansvärt bra ändå, säger han när vi träffas ombord på Cinderella i samband med whiskymässan. Sedan den där första lanseringen har det rullat på och vår whisky har mottagits väldigt bra var än vi har lanserat den, fortsätter han.
Planer för jubileet
Jenny Karlsson som jobbar som Marketing Communications Manager på Ardnamurchan är initialt något hemlighetsfull när det kommer till exakt vad de planerar för 2024, men det finns en hel del som de kommer att avslöja under året.
– Naturligtvis så kommer det en jubileumsutgåva någon gång under året, men vad det kommer att vara och när vill jag inte berätta just nu, men vi kan säga redan nu att det inte kommer att vara en 10-åring, säger Jenny. Vi har helt enkelt inte de volymerna ännu då vi producerade så pass lite de där första åren.
För de som besöker Ardnamurchan under året så kommer det att finnas minst en single cask-buteljering från 2014.
– Vi kommer också att ha en del andra evenemang på plats vid destilleriet för de som besöker oss, säger Jenny. Och vi är kända för att göra samarbeten med andra producenter och detta är något som vi också kommer att göra i samband med jubiléet i år.
Även om det har varit mycket jobb de senaste tio åren med Ardnamurchan så är Alex förvånad hur snabbt det ändå har gått.
– Det känns faktiskt som det var alldeles nyligen som vi fyllde det där första fatet 2014 och även om det har varit mycket jobb med att få destilleriet dit vi ville så är jag mer än nöjd att vi nu kan fira de första tio åren på denna fantastiska resa vi har framför oss, säger Alex avslutande.