Cinderella Rum Fair – Flytande rommässa med bredd och kvalité!
I höstas bjöd Viking Line med fartyget Cinderella på smaker från varmare breddgrader, och det var många som valde att ljusa upp höstmörkret med en resa till romens ljuva värld.
Foto: Viking Line, Emma Andersson
Mer rom åt folket! Mitt i oktoberrusket lättade den populära färjan Cinderella ankar för att husera både levnadsglada och romintresserade. Själva kallar Viking Line sitt koncept för en ’minimässa’, men trots det blygsamma namnet bjöds det på kvalitetsrom från olika delar av världen, där besökarna fick en unik möjlighet att prata med insatt branschfolk. Varumärken som exempelvis Arehucas, Ron Barcelo och Diplomático trängdes med bland annat Kasama Rum och Hell or High Water, och det fanns gott om godsaker som även passade den whiskytränade gommen.
Givetvis kunde man även boka in sig på spännande masterclasses där de vetgiriga och nyfikna fick veta mer om de olika varumärkena. Plantation valde till exempel att fokusera på sina dubbel- och trippellagrade produkter samtidigt som besökarna fick ett hett eftertraktat smakprov på en av årets Single Casks som släpptes i förhand just under mässan. Dessutom fick de lära sig mer om både ursprung och slutlagring, med fokus på hur fatlagring påverkar romen. Representanter för Ron Santiago de Cuba fokuserade istället på Oriente-regionen i sydöstra Kuba, och hur man sedan mitten på artonhundratalet fram till idag tillverkat rom med lokala råvaror, lokal mikroflora och öns speciella terroir.
Tom Jones, Global Ambassador för Stoli Group, var på plats med Bayou Rum från Louisiana och tyckte att mässan kombinerade den vackra utsikten över skärgården med intresserade och pålästa besökare.
– Det är verkligen trevligt att få vara här, berättar han nöjt och fortsätter:
– Det var rätt fullt igår. Här vill besökarna veta var romen kommer ifrån, hur gammal den är, vilka fat den lagrats på och mycket mer. Det är jättebra! Förutom ett flertal olika romsorter att prova kunde besökarna även köpa med sig handgjorda praliner, speciellt framtagna för att smakmatcha Bayous olika buteljeringar.
Bintu Singh från A Clean Spirit hade med sig en mängd olika, småskaliga buteljeringar av både lagrad och olagrad rom, där miljötänket genomsyrade utbudet.
– Vi har fullt fokus på hållbarhet och försöker jobba med destillerier som prioriterar gröna metoder, berättar han och förklarar:
– Man använder till exempel biomassa från destilleriet som bränsle, solceller som elkälla eller vindkraft genom att frakta romen med segelbåtar istället för fossildrivna skepp. Flaskorna är dessutom gjorda helt och hållet av återvunnet glas och är tillverkade i Europa. Man kan inte vara perfekt men man kan gott försöka göra bättre, brukar vi säga, skrattar han.
Inte helt otippat var även Clydesdale med Thomas Sundblom i spetsen på mässan, och kunde erbjuda en rad olika romsorter med olika ursprung och stil, som exempelvis japanska Ryoba Rum, populära Zafra 21 yo från Panama och välkända Black Tot i två olika utgåvor. En bit bort stod även Kenneth Hägglund från Edrington med både omtyckta Brugal 1888 och en limiterad utgåva som släpps den 17:e november där man rostat faten med kakaobönor innan man lagrat rom på dem.
En rom som gjorde intryck på en del besökare var Renegade Rum, whiskyrebellen Mark Reyniers skötebarn, där man med hans berömda terroir-koncept skapat unga romsorter som ska visa vad olika regioners sockerrör kan skapa när det gäller karaktär och smak.
– Än så länge har vi bara kommit halvvägs och slutprodukten kommer först i mars 2024, men responsen har varit väldigt positiv, förklarar Peter Hafverkorn från Northern Beverages. En rom som också mottagits väl var Bacardis 8 yo Kentucky Rye Cask, där ryefaten bidragit med en torr kryddighet som många uppskattade.
Förutom en rad olika kända och nya romsorter kunde mässbesökarna i vanlig och god ordning äta och dricka gott på Cinderellas olika restauranger, som Seaview Dining, The Buffet och Ocean Grill. Självklart kunde man sedan ta sig ett glas i en av flera pubar och barer, men också svänga sina lurviga på dansgolvet, denna gång till liveframträdande av ingen mindre än Mendez.
Innan färjan lagt till i Stockholm igen var det många besökare som passade på att handla sina favoritbuteljeringar, och något som är unikt för just Viking Lines rommässa är att man kan köpa sina mässfavoriter direkt på plats för att sedan strosa vidare till shoppen för ytterligare fynd.