Jonas Gram – bara det bästa är gott nog

Jonas Gram

Om man från Göteborgs hamn tar ett sjuttiomilakliv rakt västerut landar man med ena stortån på Jyllands norra spets, närmare bestämt i den kända staden Skagen. Här, bland de vackra trähusen och under Nordjyllands speciella ljus, växte Jonas Gram upp. Då hade han ingen aning om att han som vuxen skulle representera ett av världens mest kända och populära whiskyvarumärken, The Macallan.

Efter de obligatoriska skolåren blev det ytterligare studier med inriktning mot affärsvärlden, och efter det militärtjänstgöring i högvakten, Den Kongelige Livgarde.
– Högvakten gav mig vänner för livet; vänskap som aldrig försvinner och vänner du alltid kan lita på, minns Jonas.

2002 innebar inte bara en efterlängtad flytt till Köpenhamn, utan också att han – efter att ha lagt bössa och pälsmössa på hyllan – började arbeta inom Köpenhamns barvärld. Till sist ägde Jonas sin egen bar i staden, FUGU, som 2016 blev framröstad som Köpenhamns bästa bar. Dessutom valde han att under flera år driva ett helt annat företag med ett något hälsoinriktat fokus:
– Vid sidan om att arbeta inom dryckesindustrin hade jag under sex år min egen ’detox travel agency’, ett företag som gav mig det viktigaste jag har, min hälsa, berättar Jonas.

Det märks att det där med hälsa är viktigt för Jonas. På fritiden sysslar han gärna med något som är lika nordiskt som hans jobbtitel – bastubad.
– Att bada bastu är en stor del av mitt liv, en plats där jag kan slappna av och sortera både tankar och intryck, berättar Jonas.
Särskilt härligt finner han kombinationen ett hett bastubad med ett iskallt dopp:
– Det gör underverk för min kropp! deklarerar han glädjefyllt. Ett annat fritidsintresse är sport i olika former, men främst utomhusvarianter som fotboll och landsvägscykling, vilket han finner lika tillfredsställande för kropp som för själ.
– Jag är uppvuxen nära naturen, så det är alltid naturen som pockar på min uppmärksamhet, förklarar han.

Och det där med fotbollen, det är viktigt på fler än ett sätt. För Jonas handlar mycket i livet nämligen om relationer. – Att ha människor i ditt liv som respekterar och älskar dej är samma sak som när du spelar fotboll och har tio andra spelare på plan som gör dej till en bättre fotbollsspelare, eller när du har kollegor som gör dej bättre på ditt jobb, menar han och utvecklar engagerat:
– Människor som du fått respekt från eller själv hjälpt längs med vägen kommer nästan alltid att komma ihåg dej och ge dej samma energi tillbaka senare i livet. Jag tror stenhårt på relationer, och det är precis därför jag fick jobb hos Edrington.

2017 behövde nämligen Jonas en karriärmässig förändring i livet, och kom överens med sin dåvarande affärspartner Edrington Danmark att han skulle axla rollen som Edringtons danska ambassadör för The Macallan, Highland Park, Glenrothes, Naked Malt och Brugal. Detta gjorde Jonas så bra att han fyra år senare blev Nordic Ambassador för The Macallan, vilket innebär att han idag arbetar med marknadsföring av whiskyn för hela Skandinavien som The Macallans ansikte utåt.

– Rollen som ambassadör för The Macallan är en livsstil, förklarar Jonas.
– I Danmark centrerar jobbet kring återförsäljning och specialistbutiker, där du får en unik shoppingupplevelse du inte får på många andra ställen när du ska köpa gammal och limiterad Macallan. I Sverige handlar det istället om upplevelser inom hotell- och restaurangbranschen. Jag arbetar tillsammans med de bästa barerna och lyxhotellen så att de med sin personal kan representera vårt unika varumärke på bästa sätt, berättar han.
– När vi skapar samarbeten för unika events gör vi alltid detta utifrån vår vision: Finn ditt extraordinära.

Och visst har det gått bra för både Jonas och visionen. Sedan 2021 har framgångarna inte låtit vänta på sig.
– När jag började 2017 var The Macallan en stillsam vardagswhisky i hemmen runt om i Danmark. Under de följande fyra åren avlöste de olika eventen varandra; Nytt destilleri och hem för varumärket, ny rekordvinnande Macallan, nya ikoniska buteljeringar som exempelvis ’The Red Collection’. Självklart kan jag inte ta åt mig äran för all denna framgång, men mina många år i branschen hjälpte en del. Att jag gjort ett namn för mig själv i Köpenhamn och är respekterad gjorde det enkelt för mig att representera respekterade varumärken i sin tur. Och jag kan inte annat än känna respekt för de som har arbetat och idag arbetar med varumärket, och för destilleriarbetarna.

Rent yrkesmässigt känner Jonas att hans nuvarande roll kommer att kunna hålla honom sysselsatt under lång tid framöver.
– Det här är fortfarande en ganska ny roll för mig och mitt första halvår spenderades under ’lockdown’, säger Jonas.
– Jag känner att jag har mycket mer att lära av den nordiska marknaden, och att tala flytande svenska är ett av mina mål. Nästa intervju kanske vi kan göra på svenska, funderar han med glimten i ögat.

Jobbet för också med sig en del utmaningar, och en av dessa är att whisky idag tillverkas enligt andra förutsättningar än för trettio eller fyrtio år sedan men förväntas ändå smaka på samma vis, menar Jonas.

– Jag tror att många whiskyfans idag har kunskapen som krävs för att kunna uppskatta olika sorters whisky, men en del har missat att vi lever i en ny whiskyera, menar Jonas och förklarar:
– Efterfrågan på den gyllene drycken är större än någonsin, så whisky buteljerad på 80- och 90- talet kan inte jämföras med whisky buteljerad idag. På den tiden hade vi svårt att sälja all whisky och för att då skapa en populär 12-åring var vi tvungna att använda betydligt äldre whisky, förklarar han.

En annan utmaning är sherryfaten.
– De sherryfat vi använder antas ofta vara annorlunda än de gamla sherryfaten. När sherry var populärt transporterades färdiglagrad sherry i transportfat till Storbritannien, och när fatet tömdes efter ett eller två år användes det för att lagra whisky. Idag gör vi nästan samma sak när vi spenderar mer tid, pengar och hantverkskunnande än någon annan singelmalt på marknaden på processen. På fatet lagrar vi vår egen Oloroso-sherry under 1-2 år och transporterar sedan fatet till vår egendom i Speyside där fatet får gifta sig med vårt destillat.

Nyfiken som han är har Jonas själv försökt sig på att extraknäcka som tunnbindare, men kom snabbt fram till att han gör bättre ifrån sig som whiskyambassadör.
– Det är verkligen ett hantverk som bara sanna tunnbindare kan bemästra, hävdar han.
– Jag gjorde ett försök en gång vid ett besök hos våra tunnbindare i Jerez. Jag hade nog fortfarande varit kvar och kämpat med att försöka sätta ihop det där fatet om jag inte hade fått lite hjälp i smyg av en av tunnbindarna, skämtar han.

För Jonas och The Macallan handlar mycket om att varumärket ska kunna erbjuda en ny och unik upplevelse.
– Vår agenda är alltid att ’är det bra nog för andra varumärken är det inte något för The Macallan’, berättar han.

Ett bra exempel på detta, menar Jonas, är det nya destilleriet som öppnade sina dörrar under 2018, och som då blev det största singelmaltdestilleriet i Skottland.
– Vad vi egentligen byggde var ett arkitektoniskt underverk och ett testamente inför hela whiskyindustrin att The Macallan inte bara är ett whiskyvarumärke utan så mycket mer. Vi försöker hålla oss aktuella med samarbeten inom gastronomi, bilar, armbandsur och mode, med fokus på den luxuösa livsstilen, menar Jonas.

Detta innebär såklart fler spännande släpp i framtiden, där Jonas kan avslöja vissa saker och låter andra detaljer vara en hemlighet än så länge.

– Utan att berätta för mycket ser jag personligen fram emot en utgåva som firar vårt samarbete med Bentley, och det snackas om att det är olikt allt annat som någonsin släppts tidigare. Sedan fyller vårt destilleri 200 år under 2024 – jag undrar vad som kommer att äga rum då!

Allt om Whiskys nyhetsredaktion sammanställer nyheter och annat läsvärt om whisky och öl. Har du något bra nyhetstips? Maila till info@tastynews.se så kanske vi publicerar ditt tips!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.