Ölgäris West Coast på Internationella kvinnodagen
I morgon på Internationella kvinnodagen släpps Ölgäris kampanjöl Old School West Coast – New School Values på en rad platser runt om i Sverige.
Ölgäris kampanj Trygg Ölkultur vill uppmärksamma sexuella trakasserier och rasism i ölbranschen och som en del av den bryggde man en west coast-ipa tillsammans med Rådanäs och Yakima Chief Hops.
Ölet har fått namnet Old School West Coast – New School Values.
I slutet på året tog Ölgäris fram ett kampanjmaterial som de nu försöker sprida på krogar och barer i Sverige. Tanken är att barerna ska vara ambassadörer för en trygg ölkultur. Kampanjmaterialet hittar du på Ölgäris webb.
– Det har varit ett väldigt bra intresse och det är 18 barer som har anslutit sig än så länge, säger Josefine Törnqvist på Ölgäris.
De barer som blivit ambassadörer har också fått möjligheten att vara först med det öl som Ölgäris har tagit fram tillsammans med Rådanäs och Yakima Chief Hops inför den 8 mars.
– Vi hade 35 fat och alla förbokade nu. Men fler kan vara med även om de inte kan servera ölen, säger Josefine och lägger till att intresserade barer gärna får kontakta Ölgäris om de är intresserade att medverka.
– För att vara med i kampanjen måste de själva ta del av kampanjen också, och svara på frågan om hur vi når en tryggare ölkultur. Målet är att fler ska ansvar för det, säger Josefine.
Det öl som Ölgäris och Rådanäs tagit fram är en klassisk west coast-IPA.
– Vi ville göra en så klassisk west coast som möjligt. Så den har chinook, cascade, amarillo och citra. Ingen juzy hazy-variant utan betydligt beskare med smak av tall och citrus, säger Josefine.
Ni hittar alla krogar som serverar Old School West Coast – New School Values. på Ölgäris webb.
Senare i vår kommer ölet även i en batch på Systembolaget.