Flor de caña rom – med fokus på hållbarhet
För rommärket Flor de Caña är hållbarheten en grundpelare. Familjeproducenten från Nicaragua är det första spritvarumärket i världen som både blir Fair Trade-certifierat och skapar en helt koldioxidneutral produktionskedja.
Historien om Flor de Caña tog sin början när italienaren Alfredo Francisco Pellas Canessa lämnade sin hemstad Genua, hoppade på en ångbåt över Atlanten, och så småningom klev iland i Nicaragua.
Alfredo arbetade till en början inom transportsektorn, men grundade så småningom destilleriet Flor de Caña. Året var 1890, och platsen var bara fem kilometer från den mäktiga San Cristóbal-vulkanen, den största och än idag mest aktiva i hela Nicaragua. Och faktum är att själva vulkanen har en inverkan på spritens profil.
– För det första så filtreras allt vatten vi använder i produktionen genom den vulkaniska jorden, men det viktigaste är interaktionen under lagringsprocessen. Mikroklimatet där destilleriet ligger är ett par tre grader varmare än i övriga Nicaragua, vilket skyndar på mognadsprocessen och ger en djupare smakprofil, säger Marc Catalan, Area Manager för Flor de Caña i Europa.
Och ja, lång lagring är en viktig del av Flor de Cañas signum.
– Vår expertis är långlagrad rom, det är det vi gör bäst. Vår rom har en djup färg men den kommer enbart från faten, vi tillsätter aldrig någonting i spriten. Vår tolvåriga rom är flaggskeppsprodukten om man ser det globalt. Den dricks allra bäst ren, eller on the rocks.
Ett annat tydligt signum är att Flor de Cañas rom är snustorr. Marc Catalan förklarar att även det alltid varit en del av företagets idé.
– Ja, så har det alltid varit. Självklart gör vi vår rom på melass, men under destillationsprocessen försvinner sockret. Och vi har valt att aldrig addera något, vi vill göra en ren sprit utan några som helst artificiella tillägg.
Men inte bara har Flor de Caña gjort sig ett namn i spritvärlden tack vare kvaliteten på sin rom, man har också varit ett förgrundsföretag vad gäller hållbarhetstänk.
Bland annat har man tagit fram en metod att fånga upp all den koldioxid som uppstår under jäsningen så att man kan sälja den vidare till olika läsk- och ölproducenter i Amerika. Man har också tagit fram en metod för att skapa energi genom att elda melassrester, och den energin räcker gott och väl till att inte bara driva runt hela produktionen utan också till att sälja vidare till elbolag i Nicaragua.
– Det är en win win-situation. Grundidén är att skapa en hundra procent hållbar produktion, men i slutändan gör det också att vi kan tjäna pengar genom att även sälja vidare energi, säger Marc Catalan.
Hållbarhetstanken sträcker sig inte bara till naturliga resurser, utan syns även i ett engagemang för samhället. Redan 1913 öppnade Flor de Caña en skola för barnen till alla anställda, och 1958 startade man ett eget sjukhus som ger fri vård till all personal.
– Det är viktigt för oss att våra anställda känner sig trygga och säkra och har bra förutsättningar, det gynnar ju även företaget i längden. Sjukhuset är i första hand till för våra anställda, men där finns också avdelningar som är öppna för alla som bor här i byn, säger Marc Catalan.
Som om inte det vore nog planterar man också årligen ungefär 50 000 träd för att bibehålla balansen i naturen, och sedan början av 1990-talet driver man två olika institutioner som hjälper barn med allvarliga brännskador.
– Här i Nicaragua är det väldigt vanligt att familjer bor många i små hus, där köket och sovplatserna är väldigt nära varandra, och där det är trångt. Det är vanligt att barn råkar ut för olika typer av brännskador, till exempel att de får kokande vatten över sig. Sedan vi drog igång den här verksamheten 1991 har över en halv miljon barn fått vård och hjälp genom oss, säger Marc Catalan och fortsätter:
– Hållbarhet handlar om så många olika saker. Dels såklart om att vårda och ge tillbaka till naturen, men också att ge tillbaka till samhället. Förutom de projekt vi själva driver donerar vi även pengar till olika projekt, och vi är till exempel den största givaren till American Nicaraguan Foundation som arbetar för att hjälpa de människor som är drabbade av fattigdom i Nicaragua.
Från en ensam mans galna idé och målmedvetna arbete till en storproducent med världsrykte. Både bolaget och ägarfamiljen har överlevt skogsbränder, inbördeskrig, orkaner, jordbävningar, vulkanutbrott och hyperinflationer. Snacka om att Flor de Caña har gjort en resa under sin drygt 130 år långa historia. En bedrift i sig är att företaget nu är inne på den femte generationen, en bedrift bara tre av tiotusen familjeföretag lyckas med!
– Allting startade med sockerrören, och att man gjorde lite rom för att fira sockerrörsskördarna. Och så såg man en möjlighet där, började lokalt och lyckades få det att växa internationellt.
Minst sagt imponerande. Både vad gäller produktion, hållbarhetstänk och samhällsengagemang.
Foto: Flor de Caña