Boulard – Anrik calvadosproducent med fokus på utveckling

Calvadosproducenten Maison Boulard har anor ända tillbaka till 1825. Men traditioner har aldrig hindrat innovation, modernitet och mod.

– Det har alltid varit Boulards idé; att tänka nytt, utveckla och förnya, säger William Ploquin-Maurell, försäljningschef för Europa på Spirit France Diffusion där Boulard numera ingår.

En av de saker jag verkligen älskar med dryckesvärlden är ytterligheterna, och hur aktörer inom samma lilla sfär kan ha så diametralt olika åsikter och tankar om vad som är rätt och fel. Jag minns till exempel ett besök i Bourgogne för några år sedan när jag under en och samma dag träffade två olika vinmakare vars vingårdar låg intill varandra. Den ene var bergfast övertygad om att avstjälkning av druvorna var det enda rätta för att få fram bästa möjliga vin på just den platsen, medan hans granne var lika övertygad om att hela klasar var det enda rätta. Och vem hade rätt? Bägge två. Deras viner var helt olika, men båda lysande goda.

William Ploquin-Maurell.

Även på andra håll i branschen ser man samma typ av olikheter. För inte länge sedan skrev jag här i Allt om Whisky en artikel om Château de Breuil, en calvadosproducent som värnar om traditioner, om lång lagring ochen sprit med mognad och smakdjup.

Den här gången handlar det om motsatsen: Maison Boulard; en producent som ständigt spanar efter nya spännande trender och som inte drar sig för att bryta vedertagna regler. Både Château de Breuil och Maison Boulard skapar ruskigt bra calvados, men med helt olika synsätt.

Endast pannor av typen alembic är tillåtna.

– Ja, men samtidigt månar Maison Boulard såklart alltid om kvalitet, precis som alla andra här i området. Boulard var till exempel ett av de hus som betydde allra mest för skapandet av Pays d’Auge som egen appellation. Familjen kämpade och slet verkligen för detta, eftersom det inte fanns några tydliga riktlinjer kring just de olika destilleringsprocesserna, säger William Ploquin-Maurell.

Regelverket kring Pays d’Auge skapades 1942 och kräver bland annat dubbeldestillering, vilket ger en sprit med både högre koncentration och större komplexitet. Och visst gör Maison Boulard även calvados som andas klassisk tradition, med lång lagring och breda smaker.

Samtidigt har man gjort sig kända som ett varumärke som vågar utmana. Man var till exempel ett av de första husen som började skapa calvados specifikt för bartenders att göra cocktails på.

– Den äldre generationen calvadosdrickare blir ju knappast yngre och vi måste såklart nå nya konsumenter. Den yngre generationen söker mycket mer fräschör och lätthet, samtidigt som de vill ha lägre alkohol och mera fruktighet, så det är viktigt för oss att försöka möta deras krav och önskemål, säger William Ploquin-Maurell och fortsätter:

– Samtidigt har vi den turen att vi jobbar med just äpplen, och calvados är i sig en produkt som alltid bjuder på ett visst mått av både fräsch fruktighet och lite sötma. Så det vi gör är att vi också försöker framhäva just den färska frukten snarare än den bakade eller kokta.

För Maison Boulard är idag Sverige och övriga Skandinavien en viktig marknad, liksom Tyskland, Belgien, Spanien, USA och Japan. Däremot är konsumtionen hemma i Frankrike låg.

– Frankrike är det land i världen som importerar mest whisky, inte minst från Skottland. Där har vi en stor utmaning som jag ser det, vi behöver positionera oss på vår hemmamarknad om vi ska säkra vår framtid. Calvados som dryck är så starkt förknippad med just hemlandet Frankrike, och vi behöver en större konsumtion här hemma för att hålla calvados som varumärke levande, säger William Ploquin-Maurell.
Samtidigt ser han stor utvecklingspotential och möjliga marknader på andra håll i världen:

På Boulards ägor växer över 35 000 äppelträd.

– Vi ser stora möjligheter i exempelvis Kanada, men också i Sydamerika, i synnerhet i Brasilien, Chile och Argentina. Det är länder som alla har blivit rikare och som också blivit alltmer populära resmål för folk från andra länder. Dessutom är de väldigt intresserade av nya smaker och nya dryckeskategorier.

Hur skulle du säga att man kan känna igen en Boulard i en blindprovning? Vad är ert signum?
– Det är nog att man i alla våra produkter kan känna den där tonen av färska äpplen, någon slags primär frukt. Vi har en fräschör som inte alla andra har.

Vilka är utmaningarna för calvados som dryckeskategori just nu?
– Dels att den gamla generationen konsumenter blir allt äldre, och att vi måste nå nya målgrupper. Vi tror att lösningen är ett fortsatt fokus på att vara premium vad gäller kvaliteten. Vi kan aldrig tumma på kvalitet till förmån för kvantitet utan måste hela tiden fortsätta leverera produkter av högsta klass. Sedan handlar det såklart om att anpassa produktionen till rådande tider och efterfrågan.

Vad är fokus för Maison Boulard de kommande åren?
– Att fortsätta bygga vårt varumärke utifrån just premiumtänket. Och att nå fler konsumenter i Frankrike, det här är trots allt vårt hem. Men vi har stort hopp om framtiden, det känns som att trenderna går åt rätt håll. Vi ser många nya utvecklingsmöjligheter och många nya spännande marknader att fokusera på.

Dessa Boulard finns på Systembolaget

BOULARD XO 40% 70CL nr 12666 499kr
BOULARD GS 40% 70CL nr 5801 329kr
BOULARD VSOP 40% 70CL nr 87761 399kr
BOULARD POMMEAU DE NORMANDIE 70CL nr 76169 189kr
BOULARD CALVADOS PDA AUGUSTE XO 40% 70CL nr 86718 1699kr
BOULARD CIDRE BIOLOGIQUE BRUT 75CL nr 1848 54,50kr
BOULARD VSOP BOURBON CASK FINISH 70CL nr 53238 549kr Limited edition.
BOULARD VSOP RYE CASK FINISH 70CL nr 53198 550kr Limited edition. Få kvar
BOULARD VSOP WHEAT CASK FINISH 70CL nr 53239 551kr Limited edition. Få kvar

Etiketter

Allt om Whiskys nyhetsredaktion sammanställer nyheter och annat läsvärt om whisky och öl. Har du något bra nyhetstips? Maila till info@tastynews.se så kanske vi publicerar ditt tips!