Miljösmarta Stone Brewing firar 25 år
Den amerikanska öltrenden verkar hålla i sig. Ölföretaget Stone Brewing Co har nått en milstolpe och fyller redan 25 år. Det firar de med att lansera Stone 25th Anniversary Triple IPA. Mycket har hänt under deras tid på marknaden och idag är det stort fokus på minskat miljöavtryck.
Under en period då de flesta amerikaner mest drack öl från de stora välkända bryggerierna startades Stone Brewing 1996. Men vännerna Greg Koch och Steve Wagners ölresa började redan 1987, då Greg smakade ölet Anchor Steam.
– Det var då jag insåg att öl verkligen kunde smaka riktigt gott. Jag blev både nyfiken och inspirerad så jag fortsatte mitt sökande efter spännande hantverksöl. Under min jakt träffade jag Steve Wagner på en kurs som hette “A Sensory Evaluation of Beer”, vilket resulterade i att vi började brygga vårt eget öl, i all enkelhet, säger Greg.
Vännernas fokus har alltid legat på att brygga öl som de själva gillar, men i början var det en hel del folk som inte uppskattade ölen de skapade. Men det störde inte vännerna det minsta.
– Vi har alltid trott starkt på vår egen smak och att alltid leverera en kaxig smakupplevelse. Våra bryggare är bland de bästa i branschen och utforskar konstant nya kombinationer av råvaror för att skapa öl som står ut smakmässigt.
Bryggeriet ligger i San Diego, mitt i Kaliforniens mecka för hantverksöl. Där brygger de majoriteten av ölet som ska till västkusten. Stone Brewing har också ett stort bryggeri på östkusten i Richmond, Virginia vilket ger dem möjligheten att sköta distributionen både till östkusten och internationellt.
– Utöver våra två stora bryggerier så har vi två mindre i Napa, Kalifornien där vi jobbar med att ta fram och experimentera med nya stilar, smaker och ingredienser. Vi har inga bryggerier i Europa, utan tack vare vårt samarbete med våra fantastiska exportpartners når vi snabbt ut med vårt öl i Europa.
Stone Brewing ser också gärna besökare på sina bryggerier.
– Vi välkomnar alltid besök av fans på alla våra bryggerier och jag tror att många överraskas av upplevelsen. I San Diego har vi två Stone Brewing World Bistro & Gardens, som inte liknar någonting i branschen. Vi har skapat stora ytor utomhus med prunkande trädgårdar där våra gäster kan njuta av ölen. Här kan du också testa våra absolut senaste och mest experimentella öl och äta riktigt god mat. På menyn finns klassiker som True Craft Burger, Street Tacos, kryddstarka koreanska biffnudlar och vår vegetariska Bombay Burrito, säger Greg.
Stone Brewing gör så mycket de kan när det kommer till företagets miljöavtryck. Bland annat försöker de använda vatten och andra råvaror som går åt i bryggprocessen på ett så miljösmart sätt som möjligt.
– Vi skickar resterna från bryggprocessen till bondgårdar i närheten, där de används som foder. Vi har också getter som sköter vegetationen runt vårt bryggeri i Virginia genom att beta sig igenom grönskan.
Produktionen mäts i tunnor och en tunna rymmer 31 gallons, vilket motsvarar cirka 117 liter. 2020 bryggde de 347 000 tunnor öl som motsvarar 10,7 miljoner gallons, vilket innebär 86 miljoner härliga pints öl.
– Vi har vår egen distributionskedja, Stone Distributing Co och den föddes redan när jag och Steve först startade upp. Ingen av de större distributörerna ville hjälpa oss, så vi bestämde oss för att distribuera ölen själva i San Diego. I dag har vi samma upplägg i Kalifornien och samdistribuerar vårt öl tillsammans med 40 andra hantverksbryggerier.
Företaget logotyp är en Gargoyle, som enligt ordboken är en person med groteskt ansikte. De är historiskt sett kända för att skydda mot onda andar.
– Från första början har vår Stone Gargoyle representerat vår oupphörliga strävan efter att skapa fantastisk öl och att också vara en vän som alltid finns där för att hjälpa och stötta. Alltid vaksam och vår ödmjuka tjänare mot ondskans krafter.
Utöver sitt standardutbud har bryggeriet sin särskilda serie Stone Pilot Series, där de brygger tre till fyra nya öl varje år. Det är unika utgåvor som testas på marknaden och beroende på mottagande kan populära utgåvor få en plats i deras standardutbud.
– Just nu jobbar våra bryggare hårt med att skapa vår Stone 25th Anniversary Triple IPA. Vi har alltid firat våra jubileum och milstolpar med att skapa unika och kraftigt smakfulla öl, som kan representera händelsen, säger Greg.
Tiden det tar att skapa ett nytt öl beror helt på vilken typ av öl det handlar om. Ibland kan processen vara i ett år eller längre medan de försöker spika den rätta smaken. Annat öl kan vara klart på någon månad.
Men hur ser det ut på den svenska marknaden då?
Jo, bryggeriets Stone Delicious IPA, Stone Go To IPA och deras Enter Night Pilsner kan du hitta året runt på Systembolagets hyllor.
Stone Delicious IPA är ett ljust och friskt öl med citrustouch som är glutenfritt. Stone Go To IPA har en torr karaktär med lite mjuka melontoner. Enter Night Pilsner är ett spännande samarbete med gruppen Metallica och är en krispig samt uppfriskande pilsner som är perfekt för grillfesten tillsammans med en klassiker från Metallica i högtalarna.
Under maj och juni presenterade gänget på Stone Brewing ett par nya spännande törstsläckare för oss i Sverige.
– Ett öl du kan hålla ögonen på är Stone Hazy IPA. Det har en mjuk kropp, låg bitterhet och med härliga smaker som apelsin, citron, melon och ananas. I juni kommer Stone Buenaveza Salt & Lime Lager. Det är en Mexikansk Lager bryggd med salt och citron. Detta öl har fått stor uppmärksamhet i USA. Det passar perfekt en varm sommareftermiddag på verandan.
En av ölen som våra lokala fans blev som tokiga i är Stone Viking Space Probe Hazy Double IPA och den kommer till Sverige i maj. Här får du tonvis med smak från tropisk frukt, med fokus på bland annat ananas och guava.
Stone Brewing kommer framöver att erbjuda släpp även från Stone Pilot Series i Sverige. Allt eftersom barer och restauranger börjar öppna upp, så kommer de också skicka ut sina specialsläpp som fatöl. Vi kan till exempel se fram emot att få smaka Stone 25th Anniversary Triple IPA när den kommer hit.
– Vi kommer fortsätta göra det vi älskar och skapa spännande öl till alla våra nya och gamla fans därute, säger Greg.
Text: Peter Fredberg Foto: Stone Brewing