High Coast whisky: intervju med VD Henrik Persson


Den 1 januari tillträdde Henrik Persson sin nya roll som VD för High Coast Whisky, och på grund av coronakrisen har den första tiden har varit både rolig – och omtumlande.
– Det har varit utmanande eftersom det dök upp en global kris mitt i allt, säger Henrik.

För folk i dryckessvängen behöver Henrik Persson knappast någon närmare presentation. Efter ungefär 20 år i branschen – med varumärken som bland annat Pilsner Urquell, Mikkeller, Brooklyn Brewery och Classic Malts – har han varit en central del av branschen. Sedan 2018 har han varit sälj- och marknadschef på High Coast Whisky, och från och med i år är han alltså VD på samma bolag.

– Det har varit min dröm i många herrans år att få styra en hel skuta. Jag gillar verkligen att ha ansvar, att det är upp till mig att få mitt team att dra åt samma håll och få saker att hända som man inte ens trodde var möjliga. Jag älskar också både att jobba med människor och med bra varumärken, och här på High Coast finns verkligen den kombinationen, säger han.

Och det är en skuta med vind i seglen som Henrik nu tar över: Det nya varumärket har börjat sätta sig ordentligt och inte minst serien Origins har blivit väl mottagen både i Sverige och internationellt.

High Coast Origins

– High Coast har sedan start varit unga och lovande med alla våra whiskies, men nu börjar vi komma upp i den åldern där vi kan släppa whisky som inte bara är lovande utan också riktigt bra. Jag känner verkligen att vi har blivit väldigt väl mottagna på tävlingar och mässor den senaste tiden.

Henrik Persson menar att en av High Coasts stora styrkor är att man är ett av världens nordligast belägna destillerier: här på den 63:e breddgraden kan temperaturen variera från minus 30 grader på vintern till plus 30 på sommaren, vilket ger en unik interaktion med träet som man inte hittar någon annanstans.

– Det blir som att whiskyn andas, och vi har en angel’s share på bara ungefär 2 till 2,5 procent.

Vad gäller minuskontot och utmaningarna menar Henrik att det framför allt är att man inte gjorde mer sprit för tio år sedan:
– Vi har större efterfrågan än vi har whisky, vilket väl i och för sig är ett lyxproblem.

Men, så här på våren 2020 är knappast någonting längre normalt. Coronakrisen har förändrat och påverkat de flesta branscher och bolag, så också High Coast Whisky. Så visst har det varit en utmanande första VD-tid för Henrik Persson och High Coast.

– Vi rustar för utmanande tider framåt. Vi har dragit ner 11 tjänster av 27. Ett av våra tre intäktsben är ju försäljning av fat och det brukar vi göra genom mässor och provningar, men ingenting av det görs ju längre. Vi säljer vanligtvis också en hel del flaskor till utlandet, och där är det ju också väldigt kärvt just nu, säger Henrik.

– Och besökscentret i Kramfors har mer eller mindre blivit öde. Det är ingen som bokar konferens i dessa tider.

Samtidigt kan man också spara pengar på uteblivna resor, mässor och hotellnätter.
– Ja, utgifterna minskar och vi säkrar upp så gott vi kan, har tät dialog med banken om minskad amorteringstakt och så.

Hur gör ni för att nå ut nu när mässor och andra event är inställda?
– Vi jobbar på att försöka bli mer digitala. I påskas körde vi till exempel en direktsänd provning med vår destillerichef Roger Melander.

Om vi ser bortom corona, hur ser era utlandssatsningar ut?
Taiwan har länge varit en av våra största marknader och där fortsätter vi att satsa. Vi har också bytt importör i Japan och Kina, vi ser en stor potential där. I slutet av förra året skeppade vi också våra första sändningar till USA, men nu blir det lite mer av en soft launch på grund av coronaläget. Här hemma i Europa är det framför allt UK och Frankrike som är viktiga marknader för oss.

Och här på hemmaplan?
– Vi har haft bra genomslag den sista tiden, inte minst genom Origins som vi har tryckt mycket på. Förra året gjorde vi 13 olika buteljeringar, även om några av dem inte var jättestora. Den 1 juni lanserade vi också två nya släpp på Systembolaget, dels Small Batch no 15 Exklusiv Kramfors och dels jubileumslådan Origins Box, med fyra olika småflaskor.

Var ser du att High Coast ska vara fem år framåt i tiden?
– Om fem år hoppas och tror jag att vi dels har byggt upp en kännedom om varumärket, dels en efterfrågan som vi kan möta. Där någonstans kommer vi att kunna buteljera mer whisky, och där tror jag också att vi kan ta klivet från en liten och spännande till en aktad och ansedd producent, en lite större spelare i whiskyvärlden.

Och om tio år?
– Jamen om tio är är det såklart världsherravälde som gäller, haha!

Andreas Grube är en mångsysslare med många strängar på sin lyra: journalist, sommelier och dessutom musiker och kompositör som skriver musik åt såväl film och tv som diverse popartister. Här på Allt om Whisky deltar han både som provare och med initierade reportage om personerna och platserna bakom spriten.