Hammars Bryggeri expanderar
Hammars Bryggeri utanför Askersund har funnits ända sedan 1904 och är därmed ett av landets allra äldsta. Idag har de ett brett utbud av läsk, vatten och ciderdrycker. 2016 gick Robert Henrysson och Sofi Randén in som nya ägare. Hammars storsäljare är julmust, årets version lanserades redan i augusti (!) och de räknar med att brygga mer än 300 000 liter.
I höstas lanserade de en serie tonics som rönt stor uppmärksamhet på restaurangscenen. Bland annat finns de nu i sortimentet på Restaurant Franzén, Fotografiska och Hotell Dorsia i Göteborg. Hammars Bryggeri har jobbat i över två år med utvecklingen av de nya dryckerna.
Nu inleds en kraftig expansion av försäljningen i hela Sverige och på sikt även i utlandet. Siktet är inställt på den kraftigt växande marknaden för alkoholfri premiumdryck. Bolaget genomförde därför i veckan en nyemission där man tillför cirka 11 miljoner i nytt kapital för att genomföra satsningen.
– Det finns få bolag som kan stoltsera med en sådan lång historia, där också gamla hantverkstraditioner lever kvar i sådan utsträckning. Vi kokar egen sockerlag och utvecklar och tillverkar alla drycker på plats här i Hammar, berättar Robert Henrysson. Det har varit oerhört kul – men också slitsamt – att ta sig an ett gammalt företag och vända det. Men läget vi står inför nu – med en serie produkter som till och med får internationell uppmärksamhet – är så mycket häftigare när vi kan berätta en över hundraårig historia kring varumärket.
De nya delägarna består av framgångsrika entreprenörer med bakgrund inom IT-, restaurang- och livsmedelsbranschen.