Sweden Rock satsar på hits i spritform

Rock och sprit går hand i hand, det är sedan gammalt. Och den traditionen för även Sweden Rock vidare: nu är festivalen aktuell med en ny rom i Systembolagets fasta sortiment.

Sweden Rock står inte bara för hård rockmusik och fest – de senaste fem åren har Sölvesborgsfestivalen också lanserat ett antal dryckessamarbeten, allt från whisky till rödvin och öl.

– Sedan 2013 har vi hunnit med en tioårig single malt från Speyside, flertalet varianter av limiterad svensk single malt i samarbete med Mackmyra, tre olika romlanseringar, en öl tillsammans med Kopparbergs och ett rödvin, Sweden Rock Dedication Crianza från Rioja, säger Sofia Lindqvist Lacinai, marknadschef och vice vd på Sweden Rock.

Sofia Lindqvist Lacinai, marknadschef och vice vd på Sweden Rock. Foto: Rickard Nilsson.

Hon menar att dryckeslanseringarna är ett sätt att hålla både varumärket och relationen med besökarna levande under hela året, och precis som med bandbokningarna är det festivalbesökarna som ligger till grund för vilka lanseringar man väljer att göra:

– Att vara hårdrockare, och att gilla vår festival, är för många en livsstil, och därför vill man gärna klä sig i våra kläder och dricka våra drycker. För våra besökare är det viktigt med kvalitet, vilket gör att vi alltid behöver leverera kvalitetsprodukter, oavsett vilken typ av dryck eller annan produkt det handlar om, säger Sofia.

Det Sweden Rock har gjort mest av är den limiterade årswhiskyn i samarbete med Mackmyra, ett släpp i upplagor mellan 3000 och 6666, som alltid säljer slut fort. Det aktuella släppet från Sweden Rock är en mörk rom med namnet Holy Spirit of Sweden Rock Rhum Solera 15 Years, en lansering i samarbete med Brands For Fans och Daniel Henriksson, master blender på Götene Vin & Spritfabrik.

– Rom har ju ökat i popularitet över flera år nu, och många föredrar en riktigt fin rom som avec istället för till exempel calvados eller cognac. Vi som jobbar på Sweden Rock älskar också rom, så det föll sig naturligt att släppa något som både vi och våra fans tycker om. När vi lanserade den första upplagan innan jul förstod vi direkt att det var en fullträff. Både romkonnässörer och våra fans har lovordat den, så att göra en uppföljning föll sig naturligt, säger Sofia Lindqvist Lacinai.

Holy Spirit of Sweden Rock är en unik blend som Daniel Henriksson tagit fram. Den består av flera olika åldrar och ursprung: Den bärande karaktären kommer från en pot still-destillerad femtonåring, den övriga romen är mellan fem och åtta år, både från pot still och column. Lagring har skett på bourbonfat och buteljeringen sker i Götene.

Att man valde just Götene som samarbetspartner kom sig både av kvaliteten på det de gör – och på närheten:
– Vi gillar att ha närhet till våra samarbetspartners, och Daniel som hjälpt oss med slutblandningen fanns på plats där.

Holy Spirit of Sweden Rock Rhum Solera 15 Years finns i Systembolagets fasta sortiment (artikelnummer 82938, 499 kronor), och även om Sweden Rock tidigare haft både en single malt och en annan rom som fast listning ser Sofia Lindqvist Lacinai ett helt annat tryck den här gången.
– Ja, Holy Spirit har varit en klar hit och vi ser att efterfrågan innebär en långsiktig listning på Systembolaget, säger Sofia.

Holy Spirit of Sweden Rock Rhum Solera 15 Years

Artikelnummer: 82938
Pris: 499 kronor

Grubes smaknoteringar

Gott om vanilj, smörkola, muscovado och ljus choklad i doften. I munnen fokus på arrak, vanilj, kokos, rostade hasselnötter, russin – toppat av en pepprig krydda. Rivig finish med schysst attityd. Funkar både på egen hand och som cocktailbas.

Etiketter

Andreas Grube är en mångsysslare med många strängar på sin lyra: journalist, sommelier och dessutom musiker och kompositör som skriver musik åt såväl film och tv som diverse popartister. Här på Allt om Whisky deltar han både som provare och med initierade reportage om personerna och platserna bakom spriten.