Alkoholfritt öl når nya rekordnivåer
Var tredje svensk dricker idag alkoholfri öl minst några gånger om året och utbudet av både alkoholfri och alkoholsvag öl i livsmedelsbutikerna har exploderat under de senaste åren. Den totala försäljningen av alkoholfri öl i Sverige kommer, när året är slut, att uppgå till över 6 miljoner liter.
Från början var det Systembolaget som gällde om man ville köpa alkoholfri öl, men sedan flera år tillbaka finns det alkoholfri öl i livsbutikerna och utbudet har ökat rejält. Carlsberg Sverige var tidigt ute med att lansera Carlsberg non alcoholic. Sedan dess har både Carlsberg Sverige och andra bryggerier lanserat en rad olika alkoholfria öl.
Alkoholfri öl kommer att slå alla rekord under 2016. Mellan 2014 och 2015 växte marknaden med nästan 25 procent. I år kommer ökningen att bli minst 35 procent och försäljningen kommer, för första gången, att landa på över tio miljoner liter.
– Vi var tidigt ute med att satsa på alkoholfri öl och har nu åtta olika alkoholfria ölsorter i vårt sortiment som tillsammans har en marknadsdel på närmare 60 procent, säger Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg Sverige.
Nu går Carlsberg Sverige ut i företagets största kampanjer någonsin för att få fler svenskar att välja alkoholfri och alkoholsvag öl i jul. Kampanjen går under benämningen ”Okorkat”.
– Okorkat handlar om att få fler att göra smarta och medvetna val. Att välja rätt dryck vid rätt tillfälle och visa att det finns bra alkoholfria och alkoholsvaga alternativ. Detta är särskilt relevant inför olika högtider som julen. Vi vill också lyfta fram att öl inte är en fråga om procent utan smakupplevelse, säger Henric Byström.