Hattmakarens öl från Holland
En annan symbol är den 250 år gamla nederländska väderkvarnen De Zwann i parken Windmill Island. Invånarantalet ligger på blygsamma 33 000 men drygt en miljon turister besöker staden varje år. 2010 rankades den som den andra ”mest hälsosamma/lyckligaste staden” i USA av Well-being Index.
Till lyckligsaligheterna hör att man sedan 1996 hittar bryggeriet New Holland Brewing på adressen 66 East 8th Street. Det grundades av de unga hemmabryggarna Jason Spaulding och Brett VanderKamp (den sistnämnde låter onekligen som om han har lite holländskt påbrå, eller hur?). Numera har bryggeriet avsevärt vuxit och har en pub i kombination med en restaurang i Hollands city och dessutom, sedan 2005, ett destilleri där de gör whiskey, rom och gin.
De brygger runt 27 olika öl i dag, däribland Imperial Hatter som Great Brands lanserar i Sverige den 7 augusti. Det har numret 11614 och 355 ml kostar 39,80 kronor.
Bryggeriet beskriver det själva så här: ”Assertive dry-hopping provides an aromatic telltale nose, indicative of the robust, butter symphony to follow. Bold hop character with lively grapefruit and citrus notes”. Det klassas som en ”Imperial IPA” och har en alkoholhalt på 10 procent. Man har använt sig av jästen American Ale och humlen är Nugget, Citra och Centennial.
I början av juli kom deras White Hatter Belgian White Pale Ale (nr 11541, 29,90 kr).
Hatter?
Om ni läst Lewis Carrolls Alice i Underlandet och Alice i Spegellandet kommer ni kanske ihåg karaktären ”Hattmakaren” som beskrivs som ”galen”, vilket kommer sig av det engelska uttrycket ”mad as a hatter”, vilket i sin tur beror på att man under hattillverkning på 1800-talet använde sig av kvicksilver, och många arbetare drabbades av kvicksilverförgiftning vilket bland annat ledde till att de drabbades av demens och ansågs bete sig som ”galna”.
I maj 2015 lanserade New Holland Brewing en ny version av deras allra första öl som hette just ”Mad Hatter” som översätts med ”spritt språngande galen” och det var det många som ansåg att den tjugofyraårige Brett VanderKamp var när han med sin kompis och ihoplånade 10 000 dollar startade New Holland Brewery. Idag, nitton år senare, är tongångarna annorlunda.
2013 började bryggeriet också med förlagsverksamhet genom att publicera Bretts egen bok ”Art in Fermented Form: A Manifesto”, som kostar 12 dollar på deras egen nätbutik, men finns också Amazon.com. Där berättar han den ibland tämligen dråpliga historien om bryggeriet från början men ger också sin egen personliga filosofi angående öl.
Besök New Holland Brewing på newhollandbrew.com