J-dagen
Måndagen den 3 november släpps årets julöl här hemma. I år handlar det om inte mindre än 56 stycken. Ett av dem, Falcons Julöl, får dock en alldeles speciell lansering på fredagen i samma vecka. Då arrangerar Carlsberg Sverige för första gången firandet av J-dagen i både Falkenberg och Stockholm.
I Stockholm levereras fredagen den 7 november Falcons julöl på fat med häst och vagn till ett tiotal restauranger i Gamla Stan och på Södermalm. I Falkenberg har de anställda på det gamla Falconbryggeriet sedan sex år sedan skapat en egen variant av J-dagen där det bjuds på julmust och festligheter för hela familjen i samband med att Falcons Julöl körs ut med häst och vagn till stadens krogar och pubar. Kortegen avslutas på stortorget där stadens krögare och bryggmästare skålar in julen.
J-dagens historia i Danmark började 1979 med en enkel julhälsning på ett vykort från Tuborg. Det ritades av Peter Wibroe (huruvida han är släkt med Bryggerifamiljen med samma namn är oklart). Kortet blev mycket omtyckt och året därpå satte man det bakpå ölbilarna och det gjordes också en reklamfilm, som visas än idag. Jens Bekke på
Carlsberg säger att det förmodligen är den enda reklamfilm som inte ändrats på trettio år. Ett par år senare lanserade Tuborg sin Julebryg men det var först 1989 som begreppet J-dagen etablerades som julölsevenemang i Danmark. Den första fredagen i november prick klockan en minut i nio körs det nybryggda ölet ut till 450 platser runt om i landet, och vid varje ställe delar man ut två-tre lådor gratis, totalt rör det sig om 25 000 flaskor. Sedan går danskarna man ur huse för att premiärdricka årets Tuborg julebryg. Oftast iklädda lustiga blå mössor – blått är den genomgående färgen när det gäller alla attiraljer kring J-dagen.
J-dagen är ett fast förankrat begrepp numera, så till den grad att ordet faktiskt står i den danska motsvarigheten till akademiens ordlista.