FrEQuency Drinks: Ny profil & nya öl
2010 grundade vår egen David Mortimer-Hawkins och InFlames-sångaren Anders Fridén FrEQuency Drinks tillsammans med konstnären Marcus Körling. Sedan dess har de buteljerat öl från bryggerier som Sigtuna Brygghus, Nils Oscar Bryggeri, Ängöl och Great Divide i USA. Nyligen har de med hjälp av formgivaren och regissören Jerker Josefsson tagit fram en ny grafisk profil med rötter i 1950-talets jazzvärld, samtidigt som de inlett ett samarbete med Cask Sweden.
Så här sa Anders Fridén:
– Vi är enormt glada att få samarbeta med Cask Sweden AB, som genom sitt arbete med Brewdog & deras egna bryggeri CAP visat att de förstår både öl, humor och integritet.
I samband med det nya samarbetet lanserade FrEQuency två nya öl: Sambucus – en golden ale kryddad med handpressad fläderblomsextrakt från Patrick Holmqvist på Nils Oscar, och en Frequency Ain’t Nuthin’ to Fxxk Wit – en belgisk wit kryddad med koriander, limeskal och ingefära från Johan Håkansson på Ängöl i Kalmar.
David Mortimer-Hawkins berättar:
– Vi premiärkörde det nya upplägget på öl- och whiskymässan i Göteborg, och man får väl säga att resultatet blev en succé – under de tre dagarna hade vi ett stort antal återkommande besökare och flera som utnämnde framförallt Witen till mässans bästa öl.
Vad är de närmaste ölplanerna framöver?
– Tanken är att vi ska hinna med två eller tre nya samarbeten i år. Det finns även långt gångna planer på två nya bryggerisamarbeten som vi inte gjort något med tidigare som känns väldigt spännande, men som är lite för tidigt att berätta om just nu.